Kai Sannwald, die 25 jaar geleden in Duitsland Sunny Cars oprichtte, is blij met het Europese initiatief. Sunny Cars (125 medewerkers en een jaarlijkse groei met dubbele cijfers) is een zogenoemde broker: het biedt wagens van grote autoverhuurbedrijven, zoals Europcar of Hertz, met een all-informule aan bij zijn klanten: grote touroperators, reisagentschappen en consumenten.
...

Kai Sannwald, die 25 jaar geleden in Duitsland Sunny Cars oprichtte, is blij met het Europese initiatief. Sunny Cars (125 medewerkers en een jaarlijkse groei met dubbele cijfers) is een zogenoemde broker: het biedt wagens van grote autoverhuurbedrijven, zoals Europcar of Hertz, met een all-informule aan bij zijn klanten: grote touroperators, reisagentschappen en consumenten. KAI SANNWALD. "De Europese Commissie vraagt de autoverhuurders anders om te gaan met de consument. Het grote probleem is dat de verhuurmaatschappijen weinig transparant zijn over zaken als verzekeringspolissen of tank-opties. Ieder van ons zal het al eens meegemaakt hebben dat hij of zij een auto huurt voor een vast bedrag, maar dat aan het einde van de rit nog vette extra's worden aangerekend. Kennelijk is het aantal klachten de voorbije jaren danig toegenomen en dat heeft de Europese instanties wakker geschud. Heel wat autoverhuurders kregen al stevige boetes." SANNWALD. "Ja en neen. Eind vorig jaar bleek uit een enquête van Sunny Cars in België dat 75 procent van de gebruikers de modaliteiten rond autoverhuur niet transparant genoeg vond, of niet wist wat in het contract wel of niet van toepassing was. Maar de vraag is natuurlijk of de consument ook iets doet in het geval van misbruik? Die kans is klein. Met Sunny Cars pleiten we al jaren voor een transparante all-informule. We proberen onze klanten - touroperators, reisbureaus en consumenten - te doen inzien dat die in ieders voordeel is. Als je pakweg op Mallorca een auto kan huren voor 20 euro per dag, dan moet men zich daar vragen bij stellen. In de all-in die wij voorstellen, is er niet alleen sprake van een omniumverzekering, maar ook van kleine zaken die gebruikers alleen maar plezieren. Het is duurder, maar alles is duidelijk. Geen verrassingen meer aan het einde van de rit." SANNWALD. "Ik zou niemand aanraden met zulke verhuurders in zee te gaan. De vakantie zou weleens een onaangenaam neveneffect kunnen hebben. De EU heeft in samenspraak met consumentverenigingen al bekomen dat vijf grote autoverhuurbedrijven hun informatiebeleid transparanter en hun contracten billijker maken. Het einddoel moet altijd zijn oneerlijke handelspraktijken te bannen. Er is zeker nog een weg af te leggen, maar de Europese Commissie is vastberaden en wil samen met de lidstaten doorgaan." Karel Cambien