"De reclamebudgetten van de autoconstructeurs swingen de pan uit," meldt het auto-industriemagazine Automotive News Europe. De 12 grootste Europese producenten gaven in 1997 9,1% meer uit dan in 1996, terwijl de verkoop amper 4,3% groeide. De grootste adverteerder is Renault, leert een studie van het Parijse researchbureau Optimedia, met een totale reclame-uitgave van bijna 21 miljard frank op de Europ...

"De reclamebudgetten van de autoconstructeurs swingen de pan uit," meldt het auto-industriemagazine Automotive News Europe. De 12 grootste Europese producenten gaven in 1997 9,1% meer uit dan in 1996, terwijl de verkoop amper 4,3% groeide. De grootste adverteerder is Renault, leert een studie van het Parijse researchbureau Optimedia, met een totale reclame-uitgave van bijna 21 miljard frank op de Europese markten, een stijging met 18,6%. General Motors en Ford, met elk 16 miljard reclamebudget, spendeerden respectievelijk 13,6% en 19% meer. De grootste stijger was Toyota : met 34,7% naar 6,6 miljard frank. Ook de Belgische markt zette een flinke stap vooruit. Vorig jaar besteedden de verzamelde constructeurs en verdelers volgens MediaMark bijna 6 miljard frank aan publiciteit, ruim een half miljard méér dan in 1996. Kranten zijn de meest gegeerde media (2 miljard), vóór regionale en andere weekbladen (1,2 miljard, waarvan 550 miljoen regionaal), televisie (998 miljoen frank) en affiches (821 miljoen frank). Na Opel (491 miljoen frank, al zit de lanceringscampagne van de Astra daar voor iets tussen) zijn de Belgische big spenders vooral Ford (401 miljoen), Toyota (385 miljoen) en de Franse constructeurs : Renault haalt 314 miljoen, Peugeot 361. Maar de reclamemakers moeten stilaan de handrem trekken. Zegt Luc Lion van invoerder Citroën België, dat gemiddeld iets minder dan 400 miljoen per jaar aan reclame uitgeeft : "Toch wordt op de competitieve Belgische markt sterk aan reclamebudgetten geknaagd. Behalve tijdens de jaren waarin het merk een nieuw model lanceert." Opvallend: marktleider d'Ieteren, invoerder voor de VAG-groep, hield zich gedeisd op de reclamemarkt. Volkswagen en Audi voerden vorig jaar slechts voor 225 en 175 miljoen frank publiciteit. Op die markt nemen ook Honda (244 miljoen), Mitsubishi (229 miljoen) en Fiat (269 miljoen) een voorsprong op de Duitse wagens. Advertising manager André Lequime van d'Ieteren legt uit: "Reclame is maar een deel van het grotere luik communicatie. Alle Europese merken investeren in relationele marketing en voeren fundamentelere acties, type-lessenreeksen in defensief rijden, naar hun potentiële klanten toe. Ons globale communicatiebudget is wel gestegen, maar het aandeel van de pure reclame is teruggedrongen."