Volkswagen, de grootste Europese autoconstructeur, verkocht vorig jaar 9,3 miljoen wagens. Dat leverde de groep een wereldwijd marktaandeel van 12,8 procent op. Haar merkenportefeuille is de sterkste ter wereld: er zijn Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini voor de personenwagens, naast Scania en Man in het segment van de vrachtwagens en Ducati in dat van de motoren. Al die merken hebben maar liefst 280 modellen, die afgestemd zijn op elk budget. Onder impuls van CEO Martin Winterkornwil Volkswagen tegen 2018 uitgroeien tot de grootste en de bes...

Volkswagen, de grootste Europese autoconstructeur, verkocht vorig jaar 9,3 miljoen wagens. Dat leverde de groep een wereldwijd marktaandeel van 12,8 procent op. Haar merkenportefeuille is de sterkste ter wereld: er zijn Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti en Lamborghini voor de personenwagens, naast Scania en Man in het segment van de vrachtwagens en Ducati in dat van de motoren. Al die merken hebben maar liefst 280 modellen, die afgestemd zijn op elk budget. Onder impuls van CEO Martin Winterkornwil Volkswagen tegen 2018 uitgroeien tot de grootste en de beste autobouwer ter wereld. Het management heeft vier grote doelstellingen vooropgezet om die status te verwerven: het wil "topwerkgever" en "leider in consumententevredenheid en kwaliteit" zijn, meer dan 10 miljoen wagens per jaar verkopen en een winstmarge voor belastingen van minstens 8 procent halen. Die strategie zit mooi op schema. Uit een enquête van vorig jaar bleek dat negen op de tien werknemers blij zijn dat ze voor de groep werken (was 84 % in 2008). De consumententevredenheid steeg tussen 2008 en 2012 van een score van 8,32 naar 8,67. Het aantal verkochte auto's klom van 6,3 miljoen in 2008 naar 9,3 miljoen vorig jaar. De winstmarge voor belastingen stond in 2012 op 6,9 procent, tegenover 1,2 procent in het crisisjaar 2008. Volkswagen focust sterk op de opkomende landen. Volgens prognoses zou het wereldwijde wagenpark uitbreiden van 79,7 miljoen in 2012 tot 102,6 miljoen in 2018 -- een stijging met 29 procent. In Noord-Amerika, West-Europa en Japan zouden in die periode slechts 3,7 miljoen voertuigen bij komen (+10 %). In Zuid-Amerika zou de klim 2 miljoen bedragen (+33 %), in India 2,6 miljoen (+77 %) en in China 10,3 miljoen (+55 % of 45 % van de wereldgroei). De Chinese automarkt wordt dus over vijf jaar de grootste ter wereld; de helft groter dan de Amerikaanse en bijna dubbel zo groot als de West-Europese. In dat land is Volkswagen marktleider met een marktaandeel van 20,8 procent. Vooral Porsche is een absoluut succesverhaal in China. Dit jaar kon het aandeel van Volkswagen nog niet uitblinken. Dat is vooral te wijten aan de problemen op de West-Europese automarkt, waar de verkoopcijfers dit jaar wellicht voor het zesde opeenvolgende jaar dalen. Toch heeft de autogroep in het eerste halfjaar een omzet van 98,7 miljard euro gehaald -- een stijging met 3,5 procent. De bedrijfswinst (ebit) zakte daarentegen met 11,6 procent tot 5,78 miljard euro. De moeilijke omstandigheden in de eurozone dwongen de groep hogere marketingkosten te maken en meer kortingen te geven. Bovendien evolueerden de wisselkoersen ongunstig door het herstel van de euro. Tegen 8,5 keer de verwachte winst dit jaar en 7,5 keer die van volgend jaar en 7 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel nog relatief goedkoop. Het is dan ook koopwaardig. DANNY REWEGHS