De Renault Mégane Scénic is een vernieuwende gezinsberline die inspeelt op de vraag naar praktische "cocoon"-auto's.
...

De Renault Mégane Scénic is een vernieuwende gezinsberline die inspeelt op de vraag naar praktische "cocoon"-auto's.Als eerste monovolume in het middenklassesegment heeft de Renault Mégane Scénic veel meer te bieden dan men op het eerste gezicht zou denken. Deze auto staat helemaal in het teken van het comfort en het welzijn van de inzittenden ; hij biedt een indrukwekkende en naar believen aanpasbare interieurruimte. Wie een compacte monovolume wil met alle positieve eigenschappen van een grote, zal in de Scénic beslist zijn gading vinden. Voor kinderrijke gezinnen is het een soepel rijdende berline met volop ruimte voor het kleine grut ; ouderen zullen vooral de comfortabele in- en uitstap naar waarde schatten. Met de vernieuwende Scénic bewijst Renault niet alleen zijn geloof in deze toekomstgerichte formule, maar bevestigt ook zijn voorsprong inzake monovolumes dankzij de ervaring met de Espace en de Twingo. De Auto van het jaar 1997 wordt gekenmerkt door de dubbele vloer (voor meer veiligheid bij aanrijdingen), de gemakkelijke toegankelijkheid, de hogere zitpositie (voor een veilig uitzicht op de weg), de brede voorruit met panoramisch zicht, de vijf comfortabele afzonderlijke fauteuils (met klaptafeltjes in de rugleuningen), de moduleerbare ruimte voor passagiers en bagage (410 liter, tegenover 350 liter in de vijfdeurs Mégane) en de talloze praktische opbergmogelijkheden. Het interieur valt op door de grote moduleerbaarheid. De vijf individuele fauteuils zijn makkelijk uitbouwbaar en kunnen naar believen in de lengteas van de wagen verplaatst worden (de stoelen links en rechts achteraan ook in de breedteas). Met vier personen aan boord kan men de middelste fauteuil achteraan 17 cm naar voren schuiven en dichtklappen, zodat het een praktisch tafeltje wordt (net als de andere stoelen). Neemt men de middelste fauteuil weg, dan kunnen lange voorwerpen (ski's, hengelstokken, een surfplank) moeiteloos vervoerd worden. Met één zitplaats achteraan wordt de laadruimte uiteraard een stuk groter ; neemt men de drie fauteuils weg, dan komt een royale vlakke laadvloer tevoorschijn.Dankzij het moduleerbare interieur kan de Scénic in de week dienen als auto voor het werk, terwijl hij in het weekend en de vakantie een praktische vrijetijdswagen wordt. Het aangename interieur onderscheidt zich namelijk evenzeer door de praktische inrichting. Overal zijn opbergvakken voorzien, tot zelfs koffers in de dubbele vloer. Alleen al om het praktische interieur verdient de Scénic ten volle de titel "Auto van het jaar". Met deze vernieuwende monovolume introduceert Renault een nieuwe "auto-levensstijl" voor het jaar 2000.PATRICK OP DE BEECK Renault Mégane Scénic De nieuwe auto-levensstijl voor het jaar 2000.