Door de digitalisering raken producten en diensten almaar meer afgestemd op de behoeften van het individu. Vroeger pasten marketeers producten en diensten aan per doelgroep, vandaag gebeurt dat voor de individuele klant. In de verzekeringsmarkt bijvoorbeeld, ...

Door de digitalisering raken producten en diensten almaar meer afgestemd op de behoeften van het individu. Vroeger pasten marketeers producten en diensten aan per doelgroep, vandaag gebeurt dat voor de individuele klant. In de verzekeringsmarkt bijvoorbeeld, traditioneel een sector waar alles is gebaseerd op gemiddelden, zien we een evolutie naar meer op maat gemaakte producten. Dat is een grote omwenteling. Het is dan ook leuk te zien hoe een traditionele verzekeraar zoals Nationale Nederlanden (NN) daarop inspeelt. In Nederland testte de verzekeraar de nieuwe app Gappie. Via die app kunnen consumenten een verzekering nemen per autorit, bijvoorbeeld wanneer ze een auto lenen van een vriend of van de familie. Je betaalt per uur. Als iets fout gaat, gebeurt de afhandeling van de schade buiten de verzekering van de eigenaar om. De app is de eerste verzekering op aanvraag in de Benelux. Met Gappie laat NN het traditionele verzekeringsmodel los. De app koppelt een verzekering aan het gebruik in plaats van aan het bezit van een wagen. De komende jaren zullen we meer zulke microverzekeringen zien opduiken. Het zal dan steeds gaan om verzekeringen op maat. De auteur is internationaal keynotespreker, partner bij Nexxworks en professor aan Vlerick Business School. STEVEN VAN BELLEGHEM