Spreken tegen de auto

Samen met Nuance Communication (de Amerikaanse firma die het failliete Lernout & Hauspie overnam) heeft Ford het Sync-systeem ontwikkeld waarop allerhande toestellen en media kunnen worden aangesloten, zoals een tablet-pc of smartphone. Die apparaten werken dan met het centrale aanraakscherm, maar ook met spraakcommando's. De autoradio en gps kunnen ook worden bediend met gesproken commando's. Het Sync-systeem zal dit jaar in Europa ingebouwd worden in de nieuwe Ford B-Max.
...

Samen met Nuance Communication (de Amerikaanse firma die het failliete Lernout & Hauspie overnam) heeft Ford het Sync-systeem ontwikkeld waarop allerhande toestellen en media kunnen worden aangesloten, zoals een tablet-pc of smartphone. Die apparaten werken dan met het centrale aanraakscherm, maar ook met spraakcommando's. De autoradio en gps kunnen ook worden bediend met gesproken commando's. Het Sync-systeem zal dit jaar in Europa ingebouwd worden in de nieuwe Ford B-Max. Spraaktechnologie wordt al langer gebruikt om de autoradio te bedienen. Maar de huidige systemen zijn niet zo gebruiksvriendelijk. Wie al rijdend van radiostation wil veranderen, moet commando's geven als "Play radio" of "Play channel". In de nieuwe toepassing van Ford en Nuance hoeft u alleen maar de frequentie of naam van het station te zeggen. U kunt via Sync ook uw favoriete muziek op uw mp3-speler laten spelen gewoon door het nummer uit te spreken.Car to car-communicatie is alleen effectief naarmate ook andere auto's beschikken over het systeem. "We werken aan 'retrofitting' om het ook op andere en oudere voertuigen te plaatsen", aldus Pim van der Jagt, managing director van het Ford European Research Centre. Er zijn ook privacyzaken die geregeld moeten worden. Een auto met dit systeem vertelt via de cloud waar hij heen gaat. Die informatie moet beschermd worden. Ook hackers mogen geen toegang krijgen. Dankzij Sync kan de bestuurder ook mails verzenden via stemcommando's gelinkt aan de smartphone of tabletcomputer. Binnenkomende mails en sms-berichten worden voorgelezen. Het systeem kan het verschil horen tussen een gewoon gesprek in de auto en een bevel. Ook het verkeersgeluid en andere geluiden in de auto worden gefilterd. Intussen kunnen de andere inzittenden gebruikmaken van een wifiverbinding. Sync is een systeem met een open platform zodat het steeds geüpgraded kan worden. De aanpassing gebeurt via de cloud. De cloud is ook handig voor de car to car- en car to environment-communicatie die Ford ontwikkelt. Zo zullen auto's met elkaar kunnen communiceren. Uw auto 'ziet' bijvoorbeeld dat de wagen vóór de auto die voor u rijdt, aan het remmen is, waardoor u automatisch remt. Ook zou het systeem kunnen communiceren met de wegeninfrastructuur en alvast vaart minderen als het verkeerslicht laat weten dat het op rood zal springen. Dat moet ook helpen om het verbruik te verminderen. Onlangs kreeg Google in Amerika een licentie voor het gebruik van een auto die zichzelf bestuurt. Zelfs aan de gezondheid van de bestuurder is gedacht. Sync registreert namelijk wanneer de airbag wordt geactiveerd. Als de auto betrokken raakt bij een ongeluk, alarmeert het systeem de hulpdiensten (in de juiste taal) en geeft het de gps-coördinaten mee. AD VAN POPPEL