In de aanval
...

In de aanvalDeze week start in een aantal kranten en tijdschriften een campagne van de Vlaamse Vereniging Autisme (VVA), met de slogan "15.000 politieke gevangenen in Vlaanderen". Deze tekst staat in een band over de ogen van een kind, zoals op foto's waarvan men niet mag weten wie erop staat. Op de affiches, bestemd voor de panelen van More O'Ferrall, zit een kind in een box waarvan de spijlen verdacht veel op tralies lijken. De campagne, gemaakt door Ammirati Puris Lintas, is niet alleen gericht op het grote publiek maar ook en vooral op de Vlaamse politici. Volgens Sabine Everaert, account supervisor bij Lintas, had een campagne in 1992 het resultaat dat autisme als handicap werd erkend en dus een statuut heeft zodat er fondsen kunnen vrijkomen voor begeleiding. Sindsdien is er echter weinig gebeurd ; vandaar de boodschap dat die kinderen de gevangenen zijn van de Vlaamse politici. "Er kan iets gedaan worden aan autisme. Het is niet te genezen maar de mensen die eraan lijden, kunnen wel geïntegreerd worden in de samenleving. Zowat 25 % van de autisten kan normaal functioneren, d.w.z. een routinejob uitoefenen," aldus Everaert. "Voor die begeleiding zijn evenwel middelen nodig, en die zijn er nog steeds niet. Vorig jaar heeft de VVA een 'zachte' campagne gevoerd, met het accent op die begeleiding. De campagne van dit jaar moet de mensen wakker houden. Er is geen call to action naar het grote publiek, indirect wel naar de politici. Het gaat nu vooral om sensibilisering." De advertenties en de affiches worden voorzien van een telefoonnummer, waar mensen kunnen bellen als ze iets willen doen. Er staat echter geen bankrekening bij waarop eventueel een bedrag gestort kan worden. "De VVA werft al via een mailingbestand," zegt Everaert. "Wat wij nu doen, is puur informatief. Word je erdoor aangegrepen, dan kan je bellen."Lintas heeft de VVA duidelijk gemaakt dat er reacties zullen komen uit de politieke hoek, eventueel ook in het kielzog van de dramatische gebeurtenissen van de afgelopen zomer. Sabine Everaert : "De strategie was al bepaald vóór de zomer, en ook de creatie was al klaar. We hebben ervoor gekozen om de campagne toch te laten lopen. Het gaat hier ook over kinderen. Jammer genoeg is de actualiteit wat ze is."Lintas werkt op de campagne tegen kostprijs en heeft bij de media onderhandeld om gratis ruimte te krijgen. In de kranten kan de advertentie één keer per titel geplaatst worden. Belgoposter en POST bieden gratis ruimte. De tv-spot komt 15 keer op het BRTN-scherm en 5 keer op VT4. Bij VTM en een paar uitgevers geldt de regel dat voor dergelijke campagnes de helft van de normale prijs betaald moet worden ; vandaar dat de spot niet op het VTM-scherm komt, en ook niet in alle tijdschriften. Het gaat overigens steeds om een eenmalige plaatsing : van frequentie is dan ook geen sprake. "Daarom hebben we alle media aangesproken om de uitingen te brengen in dezelfde periode," aldus Everaert. CAMPAGNE VAN DE VVA Autistische kinderen zijn de gevangenen van de Vlaamse politici.