Audi-signatuur

Het MEB-platform dat de Volkswagen-groep bouwde voor haar nieuwe elektrische modellen, begint te renderen. Na de ID. 3 en de ID. 4 van Volkswagen volgde de Enyaq van Skoda. De Audi Q4 e-Tron is al het vierde model dat op dat platform is gebouwd. Stellen dat de Q4 nauw verwant is met de ID. 4 en de Enyaq, beide ook SUV-cross-overs met achterwielaandrijving, is een understatement. Genetisch zijn ze identiek, want ze gebruiken dezelfde aandrijflijn en batterijen.

Het neemt niet weg dat de Q4 als een andere auto aanvoelt. Dat is het knappe aan de aanpak van de Volkswagen-groep, die als een van de eerste in de autobranche verscheidene merken onder één dak verenigde en met een gemeenschappelijke organenbank begon te werken. Volkswagen, Skoda, Audi en Seat behouden elk hun specificiteit, hun aard en dus ook hun trouwe publiek.

Je hoeft geen twee minuten achter het stuur van de Q4 te zitten om overal Audi te proeven: de boordplank, de afwerking en de gebruikte materialen, allemaal ogen ze vertrouwd. De kwaliteit van die materialen in het interieur is niet het beste wat we al zagen bij de grote Duitse drie, maar valt nog altijd onder de noemer premium.

Onderweg geeft de Q4 e-Tron meteen zijn ambitie prijs: hij vormt een uitstekend compromis tussen rijgevoel in snelle bochten en comfort. Met dat compromis scoort hij beter dan de Skoda Enyaq, die we in een vorige test al zeer konden smaken. Het stuurgevoel laat op geen enkel moment het riante gewicht (2 ton) van de auto voelen. Ook het rijgedrag van de Q4 draagt dus de Audi-signatuur.

Met de Q4 e-Tron wil Audi een toegankelijker model serveren dan de grotere en peperdure e-Tron en e-Tron GT. En het is nog maar een begin. Markus Duesmann, de CEO van Audi, kondigde onlangs aan dat de Duitse premiumconstructeur vanaf 2026 alleen nog volledig elektrische nieuwe modellen op de markt zal brengen ¬ dus niet eens hybrides of plug-inhybrides. Audi blijft de modellen met een klassieke benzine-, diesel- of hybride aandrijving maken, maar vanaf 2033 mag geen enkele verbrandingsmotor meer van de band rollen.

Audi Q4 e-Tron 40

Motor: elektrisch, synchroon, 204 pk, 310 Nm

Batterij 82kWh

Prestaties:

Top: 160 km/u

0-100 km/u in 8,5 sec.

Norm: 19,3 kWh

Test: 22,4 kWh

Autonomie (WLTP): 518 km

Autonomie (test): 386 km

Prijs: 48.000 euro

+

Comfortgevoel

Reële autonomie

2 X Audi Q4 e-Tron

1. Zoals met alle elektrische auto’s hangt de autonomie sterk af van de manier waarop de auto wordt gebruikt. In traag stadsverkeer haal je moeiteloos de verbruiksnorm van 19,3 kilowattuur per honderd kilometer. Maar zodra je de autoweg opgaat, met de airco of de verwarming aan, stijgt het verbruik heel snel. We adviseren dan ook niet te rekenen op meer dan 75 procent van de autonomie die het merk aankondigt. Hier is dat dan 375 tot 390 kilometer.

2. Naast de e-Tron 40 zijn er nog twee versies van de elektrische Q4. De e-Tron 35 is de instapper met een prijs van 41.990 euro en een rijbereik van 320 kilometer. Daarvoor zorgt een batterij van 55 kilowattuur. Aan de andere kant van het aanbod is er de 50 Quattro, met vierwielaandrijving. Daarvoor zorgt een tweede elektromotor op de voortrein. Die topversie heeft een een batterij van 82 kilowattuur en een officieel rijbereik van ongeveer 450 kilometer, net als de door ons geteste e-Tron 40. Prijskaartje: 56.350 euro. Naar goede gewoonte bij Audi komt die instapprijs met een korreltje zout: pluk je een paar items van de optielijst, dan gaat het al snel omhoog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content