Audi kwam dit jaar al vaker aan bod in deze rubriek. Nogal wiedes. Sinds het Salon van Frankfurt is dit de negende nieuwkomer van het merk. Het gaat goed met Audi, en dat is voor de Duitsers een signaal dat ze goed bezig zijn. Dus blijven ze ook vastberaden rondrijden in segmenten waar ze geen volume maken, maar de almaar sterkere reputatie van het merk nog meer gaan stutten.
...

Audi kwam dit jaar al vaker aan bod in deze rubriek. Nogal wiedes. Sinds het Salon van Frankfurt is dit de negende nieuwkomer van het merk. Het gaat goed met Audi, en dat is voor de Duitsers een signaal dat ze goed bezig zijn. Dus blijven ze ook vastberaden rondrijden in segmenten waar ze geen volume maken, maar de almaar sterkere reputatie van het merk nog meer gaan stutten. Zoals met supersnelle versies van de bekende modellen: na de S8 en S6 verschijnt nu de S3 in de showroom. Niet meteen een nieuwe auto dus, want de Audi A3 viert dit op dit eigenste moment zijn tiende verjaardag. Wel een nieuwe versie van de beproefde auto. In dit geval dus met het 'S'-label, en wie Audi een beetje kent, weet dan: supersnel en leuk ding. Neen, niet meteen de eerste gezinswagen. Wel de typische vierwieler die in de garage naast de grotere A6 komt staan, om des zondags om koeken te rijden. Ontspanningsinstrument voor echte autoliefhebbers, ook. Met andere woorden: er zullen er in ons land geen duizenden van verkocht worden. Achter het stuur proef je meteen de degelijkheid die je van Audi gewoon bent. Op het verlanglijstje dat de grote bonzen aan de ontwerpers gaven, stonden dan ook die begrippen dik aangestipt: een sportief design, rijplezier en grote kwaliteit. Oefening gelukt, wisten we na een daglange test. Want omdat dit de tweede generatie van de Audi S3 is, moesten de ingenieurs trouw zweren aan een ongeschreven wet in autoland: de nieuwkomer moet altijd beter zijn dan zijn voorganger. Transmissie en achterbrug werden dus versterkt, alleen al om het stevige koppel van de benzinemotor aan te kunnen. Driehonderdvijftig newtonmeter is niet minnetjes. De turbo is ietsje groter, en voorts werden nogal wat details aan de motor bijgesleuteld. En ja, er zitten sportremmen op en het zwaartepunt zit lager, wat resulteert in een nog betere stabiliteit in de bocht. Maar uiteindelijk is het vooral met zijn 'Quattro'-label dat de S3 het verschil maakt. In dit segment van compacte sportwagens is permanente vierwielaandrijving uniek. "En dat is nodig om het motorvermogen op een correcte manier op het beton over te brengen," kregen we bij de perspresentatie te horen. We zouden het liever anders verwoorden: in combinatie met de elektronische hulpsystemen zorgt die permanente vierwielaandrijving ervoor dat auto's als de Audi S3 toegankelijker worden. Dus ook voor bestuurders die geen ervaring hebben met krachtige sportwagens. Uiteraard is enige bedachtzaamheid op haar plaats, maar zelfs in extreme omstandigheden blijft de S3 opvallend beheersbaar. En onder de kap? Daar zit de heerlijke tweeliter turbo die we al kennen van andere modellen. Alleen is hij hier dankzij een gewijzigde afstelling van de elektronica, en weliswaar andere ingrepen (sterkere krukas, bijvoorbeeld) goed voor 265 pk. Vijfenzestig meer dan in de reguliere Audi A4, bijvoorbeeld. Jo Bossuyt Jo Bossuyt