Op weg naar de auto van de toekomst, die het wellicht met waterstof zal doen, profileert de hybride auto zich almaar sterker als de gulden middenweg. Hij maakt gebruik van een klassieke benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektrische motor. Die laatste wordt vooral opgeladen met de energie die tijdens het remmen vrijkomt. Zodra de batterij goed volloopt, kan die de benzinemotor bijstaan met bijkomende kracht als dat nodig is, zoals bij fors accelereren. Bij lage snelheden en vooral in de file kan de elektromotor...

Op weg naar de auto van de toekomst, die het wellicht met waterstof zal doen, profileert de hybride auto zich almaar sterker als de gulden middenweg. Hij maakt gebruik van een klassieke benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektrische motor. Die laatste wordt vooral opgeladen met de energie die tijdens het remmen vrijkomt. Zodra de batterij goed volloopt, kan die de benzinemotor bijstaan met bijkomende kracht als dat nodig is, zoals bij fors accelereren. Bij lage snelheden en vooral in de file kan de elektromotor de auto zelfs helemaal alleen aandrijven. In dat laatste geval slaat de benzinemotor af en wordt geen druppel benzine verbruikt. Maar vooral: autonomie is geen issue, zoals met de volledig elektrische auto. Ook Audi waagt zich nu aan de hybride technologie en koos de Q5 als eerste model. Natuurlijk is hij niet de zuinigste van de klas: we verbruikten gemiddeld 10,5 liter met een toch ietwat voorzichtige rijstijl. Met een turbodiesel doe je nog altijd veel scherper. Maar onlogisch is dat niet: Audi stopte een tweeliter turbo van 200 paarden in het vooronder. Samen met de elektromotor zorgt die voor prestaties die je verwacht van auto's uit de duurdere segmenten. Zo is de Q5 Hybrid een machine die maar... 7 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 per uur te sprinten. Anderzijds is deze Q5 ook een auto die probeert u zuinig te leren rijden: in plaats van de toerenteller zit er een wijzerplaat die aangeeft voor welk percentage u de motor belast, en met kleuren aangeeft of u slecht dan wel goed bezig bent. Maar tegelijk bewijst Audi vooral dat het de hybride technologie perfect beheerst, wat grote beloftes inhoudt voor kleinere modellen als de A1, A2 of A3. Dat merkten we aan twee dingen: de batterij gaat niet ten koste van kofferruimte, en is dus behoorlijk compact gebleven. Ten tweede slaagden we er in trage verkeerssituaties opvallend lang in om helemaal op elektriciteit te rijden. Niet alleen in de file, maar soms tot een snelheid van 50 kilometer per uur over een afstand van meer dan 3 kilometer. Ook heel aangenaam: de geruisloosheid van de motor. Bij de verkeerslichten wisten we meermaals niet met zekerheid te zeggen of de motor nu wel of niet (met de start/stopfunctie...) was uitgevallen. Benzinemotor: 4-cilinder 2.0 TFSI van 211 pk bij 4300-6000 toeren, max. koppel van 350 Nm Bij volle belasting met hulp van elektromotor: 245 pk en 480 Nm. Prestaties: 0-100 km/u in 7,1 seconden, topsnelheid 225 km/u Gemiddeld normverbruik: 6,9 liter Testverbruik: 10,5 liter Instapprijs: 55.900 euroRijgevoel Technologie perfect beheerst Normverbruik niet haalbaarJO BOSSUYT