A utomatische versnellingsbakken hebben altijd bestaan. Of bijna altijd, althans. Die kleine Daf uit ver vervlogen tijden, om maar een voorbeeld te noemen. Maar de jaren gingen voorbij en de systemen werden almaar beter, verfijnder ook. De automatische gangwissel van vandaag, de zogenaamde CVT-versnellingsbak- ken, hebben dan ook nog maar weinig gemeen met de vroegere Daf. Nieuwe systemen en technieken hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat automatische versnellingsbakken probleemloos kunnen omspringen met een grote koppelkracht, en dus op grote motoren passen.
...

A utomatische versnellingsbakken hebben altijd bestaan. Of bijna altijd, althans. Die kleine Daf uit ver vervlogen tijden, om maar een voorbeeld te noemen. Maar de jaren gingen voorbij en de systemen werden almaar beter, verfijnder ook. De automatische gangwissel van vandaag, de zogenaamde CVT-versnellingsbak- ken, hebben dan ook nog maar weinig gemeen met de vroegere Daf. Nieuwe systemen en technieken hebben er bijvoorbeeld voor gezorgd dat automatische versnellingsbakken probleemloos kunnen omspringen met een grote koppelkracht, en dus op grote motoren passen. Ook Audi hecht veel belang aan automatische versnellingsbakken. Op sommige modellen biedt de Duitse constructeur een Multitronic-automaat aan. Meer dan ooit een systeem dat aan de bestuurder de mogelijkheid biedt om de bak automatisch te laten schakelen of met een manuele handeling zelf voor de meest geschikte versnelling te kiezen. Het resultaat is zeer interessant, zo stelden we vast tijdens een test van de versnellingsbak, gekoppeld aan een dieselmotor van 96 kW. De versnellingsbak doet inderdaad precies wat je verwacht en is, technisch dan, flink uit de kluiten gewassen: met een koppel van 285 Nm krijgt hij behoorlijk wat kracht te verwerken. Automatische versnellingsbakken zijn evenwel geen voorrecht van duurdere, krachtigere en grotere auto's. De techniek wordt met succes, en op een zeer interessante manier, toegepast in kleinere auto's, zoals de Renault Twingo, de Citroën C2 en C3, de Fiat Punto en Panda, de Toyota Yaris of de Peugeot 206. Dankzij de elektronische programmering van het systeem krijgt de bestuurder niet alleen de voordelen van een automatische versnellingsbak, maar behoudt hij ook het plezier van manueel schakelen. En dat voor een prijs die toch wel aantrekkelijk blijft: gemiddeld zo'n 500 euro. Audi heeft die automaat met manuele schakelmogelijkheid nu nog iets meer verfijnd. De DSG, zoals de nieuwe automatische versnellingsbak wordt genoemd, slaagt er namelijk in om twee autonome transmissies van drie gangen met elkaar te combineren en ook twee koppelingen. Het resultaat is een soepelheid, maar ook een schakelsnelheid die stilaan met de absolute perfectie flirten. In wezen is het systeem nochtans relatief eenvoudig: er zijn permanent twee versnellingen ingeschakeld, maar er is er maar één die vermogen doorsluist naar de koppeling. Om van versnelling te veranderen, volstaat het dat het systeem van de ene koppeling naar de andere switcht. Daarvoor zijn amper 0,6 seconden nodig en bovendien gebeurt het allemaal op een zeer soepele manier. Die versnellingsbak zit nu samen met de V6-motor van 3,2 liter in een aangepaste versie van de Audi A3 Quattro, maar ook in de TT Coupé en Roadster. En het resultaat? Heerlijk... Het DSG-systeem is volgens de constructeur niet alleen zuiniger dan meer gesofisticeerde automaten zoals de Tiptronic, maar staat ook garant voor vergelijkbare prestaties. Het ziet er dus naar uit dat de DSG de komende tien jaar zal doorgroeien naar een standaard voor automatische gangwissels. Audi met DSG-bakMotor: V6 3,2 l., lichtmetalen cilinderkop, 4 kleppen per cilinder, continu variabele nokkenas. Vermogen en koppel: 184 kW en 320 Nm. Transmissie: Quattro en DSG-bak met dubbele koppeling. Prestaties: 0 naar 100 km/u in 6,5s (TT); topsnelheid begrensd op 250 km/u. Prijs: A3: 34.890 euro (verkrijgbaar met manuele zesbak voor 32.850 euro); Coupé TT: 42.450 euro; Roadster: 45.900 euro. Christophe