Eigenlijk is de nieuwe Audi A6 wat de Audi A8 was toen het topmodel van het Duitse merk voor het eerst op de markt kwam. Niet het minst qua afmetingen. Deze A6 is 12 centimeter langer dan zijn voorganger, 4,5 centimeter breder ook. En de wielbasis (de afstand tussen beide assen) is 9 centimeter groter. Inderdaad, even groot als de eerste A8, destijds. Met andere woorden: de nieuwe A6 is niet alleen groter dan zijn voorganger, maar biedt ook meer binnenruimte dan zijn concurrenten. De grotere afmetingen komen vooral d...

Eigenlijk is de nieuwe Audi A6 wat de Audi A8 was toen het topmodel van het Duitse merk voor het eerst op de markt kwam. Niet het minst qua afmetingen. Deze A6 is 12 centimeter langer dan zijn voorganger, 4,5 centimeter breder ook. En de wielbasis (de afstand tussen beide assen) is 9 centimeter groter. Inderdaad, even groot als de eerste A8, destijds. Met andere woorden: de nieuwe A6 is niet alleen groter dan zijn voorganger, maar biedt ook meer binnenruimte dan zijn concurrenten. De grotere afmetingen komen vooral de inzittenden ten goede. Vooral dan de passagiers achterin, want op een paar liter na is de kofferruimte onveranderd gebleven. Ook esthetisch is de A6 flink geëvolueerd. De gulle rondingen zijn weg; in de plaats is een lijn gekomen die slanker en agressiever oogt. Helemaal in de lijn van de stilistische bocht die het merk heeft genomen. De snoet heeft dezelfde vormgeving als de A8 W12, en de luchtweerstandscoëfficiënt heeft met 0,28 een wel heel lage waarde. Ondanks de indrukwekkende gevelpartij. Ook het interieur is helemaal nieuw én overgenomen van de A8 (die toch nog 30 centimeter groter blijft). Onder de motorkap is de drieliter V6 TDi de grote nieuwkomer. Uit fiscale overwegingen werd zijn vermogen voor de Belgische markt ietwat teruggeschroefd, maar toch nestelt deze krachtbron zich in de top van de dieselhiërarchie. Vooral dankzij het indrukwekkende koppel: 450 Nm. Zoveel bestiale kracht dat het onmogelijk bleek om alles op maar twee wielen los te laten. De drieliter V6 turbodiesel is dan ook uitsluitend verkrijgbaar in combinatie met vierwielaandrijving. Ook de benzinemotoren weten van wanten. Zoals de V8 van 4,2 liter die we al kennen van de S4. De ingenieurs pakten die krachtbron onder handen om een betere koppelcurve te verkrijgen (420 Nm) en zorgden ervoor dat deze V8 de Audi A6 in 6,1 seconden naar honderd per uur loodst. Ter vergelijking: de drieliter TDi heeft 7,3 seconden nodig voor die vingeroefening. Een versie waarvan de verkoop in België natuurlijk niet storm zal lopen. Ook de nieuwe 3,2 liter FSI belooft een heel sportieve machine te worden, en voorts zijn er twee redelijker versies: een 2,4 liter benzine en een tweeliter TDi. Auto's testen is helaas niet meer zo makkelijk als vroeger. Ook deze keer slaagden we er niet in de motoren écht aan de tand te voelen. Wegens verkeersveiligheid en... -ellende. Wél duidelijk is dat de nieuwe A6 een technologische stap vooruit zet: elektromechanische handrem, automatische lichten, regendetector, xenonlampen, koplampen die meedraaien, Servotronic-stuurinrichting, MML-centrale en nog veel meer. Allemaal spullen die we al zagen bij de concurrentie, maar niet op de vorige A6-generatie. Met deze nieuwe versie wil Audi inderdaad de kop nemen in het marktsegment. Christophe