Er is iets merkwaardigs aan de hand met dit model. Het positioneert zich in een segment waarin 65 procent berlines rijden en 35 procent breaks. Voor de A6 ligt deze verhouding anders: bijna perfect fiftyfifty. Het wijst erop dat de Audi A6 Avant (bij Audi weren ze het vieze woord break) wordt ervaren als een mooie auto.
...

Er is iets merkwaardigs aan de hand met dit model. Het positioneert zich in een segment waarin 65 procent berlines rijden en 35 procent breaks. Voor de A6 ligt deze verhouding anders: bijna perfect fiftyfifty. Het wijst erop dat de Audi A6 Avant (bij Audi weren ze het vieze woord break) wordt ervaren als een mooie auto. De tijd dat breaks vuile, halve vrachtwagens waren, is inderdaad voorbij. Een break moet de luxe van een berline combineren met een groter laadcomfort. Dat bood de vorige versie van de A6 Avant al, en met de vijfde generatie die begin dit jaar werd gelanceerd, zal het niet anders zijn. Lees: de consument zal hem ervaren als een wondermooie auto. Die precies aanvoelt als een berline. Voorbeeldje: de kofferruimte van een break, alleen afgesloten door een rolgordijn, is een soort geluidskast en dus een voedingsbodem voor parasietgeluiden. Een paar akoestische ingrepen vlakten dat euvel hier helemaal weg. Neem daarbij de uitrusting, de kwaliteit van de afwerking, en je beseft: ook met deze station wagon is het reizen in business class. Autojournalisten krijgen wel eens het verwijt te horen dat ze altijd lovend zijn over nieuwe modellen. Kan moeilijk anders: vandaag worden maar zelden echt slechte auto's gemaakt. Zodat het vaak speuren is naar de kleine kantjes van een auto, om zoveel lof te temperen. Vergeefse moeite bij deze A6 Avant: zelden hadden we zo'n goed gevoel achter het stuur. Een deels persoonlijke en dus subjectieve indruk, die telkens werd gestaafd door de technische kenmerken. Zoals: een heerlijk rijgevoel, heel homogeen. Terwijl we in de vorige A6-generatie echt voelden dat we met een grote auto reden. Noem het een snuifje van dat bootgevoel. Dat is nu weg. In alle omstandigheden is er die harmonische indruk, die stabiliteit op de weg, dat perfecte één worden van mens en machine. Waarom? Omdat de torsiestijfheid, het vermogen van de kooi om in alle omstandigheden (in putten, bochten, niveauverschillen...) perfect haar vorm te behouden, met 25 procent is toegenomen, zo blijkt. Zo proefden we meer (kleine en grotere) details die de autojournalist al snel tot superlatieven verleidt. Eigenlijk is de nieuwe A6 Avant gemakkelijk samen te vatten: groter, luxueuzer, stabieler, sportiever en krachtiger. De nieuwe V6 2.7 diesel is een parel. Normaal gezien 180 pk sterk, maar voor de Belgische markt ook verkrijgbaar met 163 pk, de versie waarin wij reden. Enige pijnpunt, alweer: een basisprijs van net geen 40.000 euro die flink aandikt als je wat opties kiest. Zo kostte onze testwagen... 55.000 euro. Zeven Audi's A6 op tien zijn dan ook voor de fleet. Waar deze krachtige 2.7 TDi zeker in de smaak van managers zal vallen. Wie op de uitkijk staat voor de fiscaal gunstiger tweeliter Tdi van 100 kW, zal geduld moeten hebben tot juni om hem te bestellen, en tot september om ermee te rijden. Jo Bossuyt Jo Bossuyt