We vragen de verantwoordelijke van Audi wat voor tuig dit nu eigenlijk is. Volgt een verhaal met meer schijnbewegingen dan concrete duiding. Het is bij de Duitse constructeur zelf nog wat zoeken en tasten, vooral naar de manier waarop de consument op deze auto zal reageren.
...

We vragen de verantwoordelijke van Audi wat voor tuig dit nu eigenlijk is. Volgt een verhaal met meer schijnbewegingen dan concrete duiding. Het is bij de Duitse constructeur zelf nog wat zoeken en tasten, vooral naar de manier waarop de consument op deze auto zal reageren. Dit staat alvast buiten kijf: neen, dit is geen break. Hoewel hij achterin meer ruimte en moduleerbaarheid biedt dan de gewone A3. Meer bepaald een laadvolume van 370 liter, met neergeklapte achterbank op te voeren tot 1120 liter. Je kan er dus wel nog mee naar het containerpark. Hoewel, daar kan je toch moeilijk verschijnen met een coupé, want die lijn van de A3 Sportback heeft toch wel iets van een coupé, of niet? Laten we het maar niet te ver zoeken. De naam die Audi deze nieuweling meegaf, zegt eigenlijk al veel, zoniet voldoende. Sportback. Sportief en dynamisch, dus. Kenmerken die niet alleen tot uiting komen in de esthetische aanpak, maar ook en vooral als je met het ding op de weg gaat om het eens goed aan de tand te voelen. Zeker weten: Sportback, en vooral dan het eerste deel van die samenstelling, is perfect gekozen. Heerlijk tuig om mee te stoeien, te kruisen op de autoweg of gewoon rustig door het landschap te schuifelen. Met de Audi A3 Sportback slaat de Duitse constructeur in de klasse van compacte auto's dan ook, wellicht héél doelbewust, een nieuwe weg in. Temeer omdat je in deze geslaagde combinatie van esthetiek en dynamiek, met een heel klein beetje goeie wil, ook een gezinswagen kan zien. Het past perfect in de evolutie van de automarkt: vierwielers moeten vooral polyvalent zijn. En zoals we bij Audi gewoon zijn, kan de consument hier kiezen uit een brede waaier van motoren. Alles bij elkaar zijn er zeven: vijf benzinemotoren en twee diesels. De ondertussen gereputeerde automatische versnellingsbak 'DSG' staat op de optielijst. Uiteraard zal België massaal kiezen voor de diesel: een 1,9 liter van 100 pk of een tweeliter van 136 pk. De eerste mechaniek volstaat ruimschoots, de tweede kneedt de A3 Sportback tot een bliksem die ook ingetogen kan rijden. Maar ook dat laatste valt mee, want de wegligging is uitstekend. Dé grote uitdaging bij dit soort auto's heeft Audi inderdaad voor mekaar gekregen: de ophanging blijkt een zeer geslaagde combinatie van dynamisch rijden (wat een strakke afvering vergt) en toch nog voldoende comfort. Twee deugden die vaak moeilijk te verzoenen zijn in eenzelfde auto. Nu dus wel. Zelden meer rijplezier geproefd achter het stuur van een nieuwkomer de jongste tijd. Audi zelf vindt het blijkbaar ook plezierig: de voorbije negen maand bracht de Duitse constructeur niet minder dan vier nieuwe producten op de markt: de A8 met een V12 in het vooronder, de nieuwe A6, deze A3 Sportback en de nieuwe A4. Bezige bijen, die Duitsers. Jo Bossuyt