In de middenklasse delen turbodiesels de lakens uit. Niet minder dan vier auto's op de vijf laten zich in dit marktsegment aandrijven door zo'n krachtbron. De vooroordelen van weleer zijn helemaal uitgevlakt door de technologische vooruitgang, met rechtstreekse inspuiting en een betere beheersing van de uitlaatgassen. Vandaag produceert een dieselmotor minder CO2-uitstoot dan een benzinemotor.
...

In de middenklasse delen turbodiesels de lakens uit. Niet minder dan vier auto's op de vijf laten zich in dit marktsegment aandrijven door zo'n krachtbron. De vooroordelen van weleer zijn helemaal uitgevlakt door de technologische vooruitgang, met rechtstreekse inspuiting en een betere beheersing van de uitlaatgassen. Vandaag produceert een dieselmotor minder CO2-uitstoot dan een benzinemotor. Toch zijn benzinemotoren de wereld nog niet uit. Omdat behoorlijk wat chauffeurs er blijven bij zweren, maar ook omdat benzine de perfecte brandstof is voor twee types autobestuurders: zij die minder dan tien- à vijftienduizend kilometer per jaar rijden, en zij die een machine willen met een zeer levendig temperament en een adembenemend acceleratievermogen. Bij Audi, dieselspecialist bij uitstek, zijn ze zich daar terdege van bewust. Het bewijs: de A3, die met niet minder dan zeven verschillende motoren in de toonzaal staat, waaronder vijf benzinemotoren. Een van die benzinemotoren is de 1.8 liter met turbo. Een motor die de kleine A3 omtovert tot een heuse sprinter waarmee je als autoliefhebber uren plezier beleeft langs kleine bochtige weggetjes, door berg en dal, of gewoon op de snelweg. De Audi A3 1.8T is beschikbaar met voor- en vierwielaandrijving. Wie het Duitse huis kent, weet dat die laatste versie sinds mensenheugenis Quattro wordt genoemd. Als we even rekening houden met het kleinere maatje van de A3, maar vooral met het vermogen van de krachtbron, dan lijkt de Quattro in dit geval de meest aan te raden versie. De vierwielaandrijving weet de trekkracht van de motor goed te verdelen tussen voor- en achtertrein. En dat is een stuk beheersbaarder voor de bestuurder dan evenveel kracht op alleen de voorwielen. Op een gemengd parcours en met een rechtervoet die voor rede vatbaar is, verbruikt deze viercilinder bijna elf liter op 100 kilometer, wat in verhouding tot het vermogen lang niet overdreven is. Als je er ook nog eens in slaagt om als een goede huisvader te rijden, dan rooit de 1.8T het met een litertje minder. Alleen is het met een auto als de A3 1.8T misschien niet de bedoeling om ingetogen rond te karren. Het is alsof je een sterrenrestaurant zou binnenstappen en maar één gangetje zou bestellen. Temeer omdat deze auto in Quattro-versie van een zeer doeltreffend rijgedrag getuigt. De stuurinrichting is heel precies, zozeer dat je je ten allen tijde bewust moet blijven van je eigen limieten. De rijkwaliteiten gaan bovendien gepaard met een voorbeeldige functionaliteit en een polyvalentie die eigen is aan het basismodel: de A3 tover je zo om in iets dat naar een kleine break neigt. Het koffervolume kan worden opgevoerd tot duizend liter. Altijd handig als je op een verwaaide zaterdag eens wat spullen moet verhuizen. Christophe