Hoe wordt 3D gemaakt?

Om 3D-opnames te maken zijn twee camera's nodig die tegelijk hetzelfde beeld filmen. Daarvoor deden de filmproducenten een beroep op het Brusselse bedrijf KGS, dat filmopnameapparatuur verhuurt en ook steadicam-opnames verzorgt. Voor deze film stond KGS in voor meer dan 80 draaidagen, een contract van 250.000 euro. KGS werd in 1983 opgericht en werkte al mee aan ruim 700 films. Het ...

Om 3D-opnames te maken zijn twee camera's nodig die tegelijk hetzelfde beeld filmen. Daarvoor deden de filmproducenten een beroep op het Brusselse bedrijf KGS, dat filmopnameapparatuur verhuurt en ook steadicam-opnames verzorgt. Voor deze film stond KGS in voor meer dan 80 draaidagen, een contract van 250.000 euro. KGS werd in 1983 opgericht en werkte al mee aan ruim 700 films. Het bedrijf heeft via verschillende filialen een jaaromzet van 3 miljoen euro. De taxshelter is een fiscale stimulans die als doel heeft de Belgische filmproductie te financieren en dus aan te moedigen via belastingvoordelen voor investeerders. Voor de komst van de taxshelter in 2004 kwam de omzet van KGS grotendeels uit het draaien van reclamespots (70 %) en minder uit fictiefilms (30 %). Sinds 2008 is die verhouding omgekeerd. Sterker nog: de toenemende vraag naar filmmateriaal heeft het bedrijf ertoe aangezet de dochteronderneming KGS Development op te richten, die instaat voor de ontwikkeling en de fabricage van nieuw materiaal voor het draaien van films in België en in het buitenland. Meewerken aan een film als 'Asterix en Obelix bij de Britten' is een enorme springplank voor het bedrijf. 'Asterix en Obelix bij de Britten' is de 67ste film die Scope sinds zijn oprichting in 2003 coproduceert. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de taxshelter en kende in 2011 een recordjaar: het haalde meer dan 26 miljoen euro op bij investeringsbedrijven. Dat is een stijging met 35 procent in vergelijking met 2010, toen het ook al zo'n 19 miljoen euro verzamelde. Sinds zijn oprichting heeft Scope al 131 miljoen euro opgehaald, een bedrag dat direct in de productie van Belgische films werd geïnvesteerd. Uit een onderzoek van Deloitte en uMedia, eveneens actief in de taxshelter, blijkt dat de fiscale stimulans tussen 2004 en 2010 de tewerkstelling in de Belgische filmsector met ongeveer 23 procent heeft doen toenemen. Het aantal Belgische films dat in die periode werd geproduceerd, nam toe met 250 procent. FRÉDÉRIC BRÉBANT