Artis Historia

In totaal 1,25 miljoen gezinnen knipten vroeger puntjes uit de verpakking van merkproducten om die in te wisselen voor boeken en prenten. Merken bouwden met Artis Historia-punten klantentrouw op in de strijd met andere merkproducten én met de private labels van supermarkten. In de jaren negentig kreeg Artis Historia het financieel moeilijk en in 2001 kocht Vicindo, de directmarketingpoot van De Post, het bedrijf. Vicindo vernieuwde het concept en investeerde in een grote marketingcampagne, maar het was vergeefse moeite. Vicindo verkocht...

In totaal 1,25 miljoen gezinnen knipten vroeger puntjes uit de verpakking van merkproducten om die in te wisselen voor boeken en prenten. Merken bouwden met Artis Historia-punten klantentrouw op in de strijd met andere merkproducten én met de private labels van supermarkten. In de jaren negentig kreeg Artis Historia het financieel moeilijk en in 2001 kocht Vicindo, de directmarketingpoot van De Post, het bedrijf. Vicindo vernieuwde het concept en investeerde in een grote marketingcampagne, maar het was vergeefse moeite. Vicindo verkocht het merk in 2003 aan de Nederlandse groep ECF en een jaar later was Artis Historia failliet. Concrea Publishing, opgericht door Philip Gielkens, oud-marketeer bij de Persgroep, heeft twee poten: een uitgeverij, die vooral puzzeltijdschriften rond BV's maakt, en marketing. Onder die laatste afdeling valt Artis Historia, waarvan Gielkens in 2013 de merkrechten verwierf. In zijn tijd als krantenmarketeer ontdekte Gielkens de kracht van spaaracties om de losse verkoop van Het Laatste Nieuws en De Morgen een duw te geven. Gielkens zet Artis Historia opnieuw in de markt omdat Belgen sowieso graag sparen en hij bovendien een nostalgische snaar raakt. Voor veel ouders met jonge kinderen is Artis Historia jeugdsentiment. Het concept waarbij je prenten inplakt -- de eerste nieuwe boeken worden kookboeken -- is volgens hem ideaal voor ouders om samen te doen met hun kinderen. Artis Historia is voor een merkproduct een manier om zich in de supermarkt te differentiëren. Daarnaast is het een instrument om een trouw publiek op te bouwen. Volgens Gielkens is dat voor bedrijven interessant omdat hun A-merken lijden onder de groei van harddiscounters en private labels. "De Artis Historia-punten zijn een reden om van merk te veranderen", zegt Philip Gielkens. Een uitdager op de markt kan bijvoorbeeld met die punten op zijn verpakking spaarders overhalen om naar zijn merk te komen. Als dat merk het contract voor de punten verliest aan een concurrent, kunnen de spaarders de punten volgen. Philip Gielkens gelooft in print, maar is niet blind voor de digitale werkelijkheid. Concrea onderzoekt een app waarmee je punten kunt bijhouden, digitaal extra punten sparen of prenten downloaden. Vooral het digitaal verzamelen van klantengegevens en die koppelen aan de klantenbeheersoftware van bedrijven, opent volgens Gielkens mogelijkheden. Inmiddels heeft Concrea Marketing met Valois een tweede project op stapel staan. Valois was een spaarzegelprogramma dat bij kleine zelfstandigen zoals bakkers en slagers liep. Valois stopte zijn activiteiten in 2004 wegens gebrek aan interesse. Of Valois terugkomt met zegels of elektronisch, is nog niet beslist. AD VAN POPPEL