Vanaf zijn ontstaan, nu vijftien jaar geleden, is Ars Musica een trefpunt voor liefhebbers van eigentijdse composities met plaats voor concerten, publieke repetities, workshops in aanwezigheid van de componisten, en pedagogische activiteiten ( Armuzikina). Het hoeft geen betoog dat in een tijd dat iedereen termen hanteert als cultuurbedrijf, muziekindustrie en kunstmarkt, would-be cultuurpausen en ministers kwantiteit ...

Vanaf zijn ontstaan, nu vijftien jaar geleden, is Ars Musica een trefpunt voor liefhebbers van eigentijdse composities met plaats voor concerten, publieke repetities, workshops in aanwezigheid van de componisten, en pedagogische activiteiten ( Armuzikina). Het hoeft geen betoog dat in een tijd dat iedereen termen hanteert als cultuurbedrijf, muziekindustrie en kunstmarkt, would-be cultuurpausen en ministers kwantiteit verkiezen boven kwaliteit. Gelukkig heeft Ars Musica besloten om meer dan ooit zijn ziel te bewaren. Een dynamisch team (met Virginie Civrais als secretaris-generaal en Tino Haenen als artistiek directeur) plaatst de nieuwe editie in het teken van de diversiteit. De muziekwereld doet denken aan het kleurenpalet van het doek 'Hoofdweg en Zijwegen' van Paul Klee en omvat een grote variatie aan uiteenlopende sonoriteiten. Voor de leek is het niet altijd meteen duidelijk. Daarom wil Ars Musica mogelijke antwoorden aanreiken op talrijke vragen, verbanden leggen en tendensen blootleggen. Tino Haenen: "De hoofdklemtoon blijft liggen op premières - Belgische en mondiale - van al vermaarde componisten zoals Jonathan Harvey, George Benjamin, Helmut Lachenmann, Philippe Boesmans (...), maar ook van de jongere generatie waartoe Benoit Bernier, Fabrizio Cassol en Karlheinz Essl behoren." Het festival wordt opengesteld voor een genre dat velen al lang dood wanen: "Een bepaalde soort jazz die grenzen opheft tussen werelden die eigenlijk niet gescheiden zijn". Namen als Eric Watson, het Rova Saxophone Quartet, Aki Takase en het David S. Ware Quartet doen allicht belletjes rinkelen. Dit jaar gaat ook weer meer aandacht naar elektronische muziek, met één concert in het teken van de raadselachtige Pauline Oliveros. Deze vijftiende editie van Ars Musica wordt afgesloten met een volle dag hedendaagse muziek, in aanwezigheid van kunstenaars en ensembles die Belgische componisten als Philippe Boesmans, Wim Henderickx, Pierre Bartholomée, Denis Bosse, Jean-Louis Fafchamps, Luc Brewaeys en Claude Ledoux extra in de verf zetten. Ars Musica - goed voor 37 concerten - is gespreid over verscheidene steden van ons land. Brussel: Marnitheater, Flagey, Kaaitheater, Paleis voor Schone Kunsten, Sint-Michielskathedraal, Charliermuseum; Antwerpen: deSingel; Brugge: Concertgebouw; Luik: Salle Philharmonique; Hornu: Mac's; Bergen: Auditorium Abel Dubois.Milo DerdeynArs Musica: van donderdag 6 tot en met zondag 23 maart 2003. Info: 02 542 11 22