APPLE DAAGT de concurrentiewaakhonden uit met een nieuw registratiesysteem voor apps dat nadelig is voor Spotify en andere concurrenten. De techgigant bezondigt zich zo aan praktijken die vroeg of laat tot miljardenboetes leiden.
...

APPLE DAAGT de concurrentiewaakhonden uit met een nieuw registratiesysteem voor apps dat nadelig is voor Spotify en andere concurrenten. De techgigant bezondigt zich zo aan praktijken die vroeg of laat tot miljardenboetes leiden. Apps voor de iPhone moeten via de appstore van Apple worden geïnstalleerd. Apple wil nu ook apps verplichten een nieuwe dienst van Apple te integreren waarmee gebruikers anoniem kunnen inloggen. Een mooie daad, maar ook een zeer brute zet om de concurrentie een hak te zetten. Zowel in omzet als winst kon geen enkel product de voorbije tien jaar de iPhone overtreffen. Bij de lancering van de iPhone had Apple een omzet van 24 miljard dollar. Nu is de nettowinst alleen al 60 miljard, maar de groei valt stil omdat de smartphonemarkt aan haar plafond zit. Al twee jaar blijft de verkoop van de iPhone nagenoeg gelijk. Daarom wil Apple de gemiddelde opbrengst per iPhone-gebruikers opkrikken, met modellen van meer dan 1000 euro en meer diensten: van streaming tot een eigen betaaldienst. Maar daar bestaan al concurrerende apps voor en Apple schrikt er niet voor terug desnoods met brute kracht de eigen diensten door te laten breken. CEO Tim Cook pakt er graag mee uit dat de marges van de diensten meer dan 60 procent bedragen. Dat is meer dan het op een iPhone verdient. Zulke winstmarges doen bij de mededingingsautoriteiten de wenkbrauwen fronsen als een steuntrekker met een. Na klachten van onder meer Spotify waren de mededingingsautoriteiten in de Verenigde Staten en Europa al aan het onderzoeken of Apple zijn dominantie misbruikt om de eigen streamingdienst voor te trekken. De aankondiging van Apple over het anoniem inloggen zal de vastberadenheid van de mededingingsautoriteiten versterken.