Nadat Apple een revolutie heeft teweeggebracht met de introductie van betaalde muziekdownloads en daar een wereldwijde dominante positie wist te verwerven, stapt de onderneming in een trend die haar tot nu toe volledig ontsnapte: muziekstreaming. Op 8 juni heeft Apple een nieuwe muziekstreamingdienst voorgesteld: Apple Music.
...

Nadat Apple een revolutie heeft teweeggebracht met de introductie van betaalde muziekdownloads en daar een wereldwijde dominante positie wist te verwerven, stapt de onderneming in een trend die haar tot nu toe volledig ontsnapte: muziekstreaming. Op 8 juni heeft Apple een nieuwe muziekstreamingdienst voorgesteld: Apple Music. De firma die geleid wordt door Tim Cook beschikte nog niet echt over een aanbod op dat gebied, met uitzondering van Beats Music, een dienst van de fabrikant van de Beats-koptelefoons, die Apple vorig jaar voor 3 miljard dollar heeft overgenomen. Apple beperkte zich tot het betaald downloaden via iTunes, dat de markt ruimschoots domineert (meer dan 80 procent van de wereldmarkt). Muziekstreaming, waarvoor een abonnement (betaald of gratis als u er de publiciteit bijneemt) kan worden genomen om naar muziek te luisteren zonder er eigenaar van te worden, is een groeiend fenomeen. Het nummer één, Spotify, heeft 60 miljoen gebruikers en zou een marktaandeel van 80 procent in handen hebben. Voor Apple, dat zo graag leider is, is dat vervelend, vooral als we kijken naar de tendensen in de muziekwereld. Streaming kent een stevige groei: 27 procent van 2013 tot 2014. In de Verenigde Staten bedraagt de omzet 1,9 miljard dollar. Daarentegen wordt lichtjes minder gedownload, al blijft dat in waarde (2,6 miljard dollar in de Verenigde Staten) wel belangrijker dan streaming. Apple staat dus voor een dubbele uitdaging: enerzijds wil het zich positioneren op een groeimarkt die het nog niet bezet en waarop het een uitdager is; anderzijds moet het zijn iTunes-klanten, die gemiddeld 30 dollar per jaar besteden, ertoe brengen abonnee te worden van Apple Music, wat hun jaarlijks 120 dollar zal kosten (er is sprake van een abonnement voor 10 dollar per maand). Om succes te boeken, rekent Apple ongetwijfeld op de integratie van de nieuwe dienst in al zijn apparaten (smartphones en tablets), maar de Amerikaanse reus maakt het zich niet makkelijk. In tegenstelling tot concurrenten als Spotify en Deezer biedt Apple geen gratis formule met publiciteit aan. Enkel betaald streamen is mogelijk. Dat is een behoorlijke rem, zeker als we weten dat nauwelijks 25 procent van de Spotify-gebruikers effectief de portemonnee opent. De streamingdienst van Apple onderscheidt zich ook door zijn sociale aspect: de gebruikers zullen indrukken kunnen delen, luisteren naar de playlists van vrienden en in dialoog gaan met hun favoriete vedetten. Dat komt aardig in de buurt van het sociale muzieknetwerk Ping van Apple, dat in 2010 gelanceerd werd en uitmondde in een waar fiasco. De inkomsten uit muziek zijn evenwel niet van fundamenteel belang voor Apple. Op dit ogenblik vertegenwoordigt iTunes minder dan 6 procent van de omzet, die voor 69 procent wordt gedomineerd door de verkoop van de iPhone. Wat wel blijft is de kwaliteit van de dienstverlening en het imago van een spitsbedrijf. Christophe CharlotDe streamingdienst van Apple komt aardig in de buurt van zijn sociale muzieknetwerk Ping, dat in 2010 gelanceerd werd en uitmondde in een waar fiasco.