Digitale Druivelaar

Het volstaat soms om een applicatie te maken om een wat oubollig merk nieuw leven in te blazen en dynamisch te maken. Dat bewijst de digitale applicatie die drukkerij Strobbe maakte voor de bekende scheurkalender De Druivelaar, die al decennia in heel wat huiskamers aan de muur hangt. Tussen 12 en 29 december was de app gratis. Hij werd 35.530 keer gedownload. Sindsdien is hij nog zowat 200 keer van het net gehaald voor 2,39 euro. De app is beschikbaar voor iPhone en iPad, volgend jaar volgt ...

Het volstaat soms om een applicatie te maken om een wat oubollig merk nieuw leven in te blazen en dynamisch te maken. Dat bewijst de digitale applicatie die drukkerij Strobbe maakte voor de bekende scheurkalender De Druivelaar, die al decennia in heel wat huiskamers aan de muur hangt. Tussen 12 en 29 december was de app gratis. Hij werd 35.530 keer gedownload. Sindsdien is hij nog zowat 200 keer van het net gehaald voor 2,39 euro. De app is beschikbaar voor iPhone en iPad, volgend jaar volgt de Android-versie. De digitale scheurkalender heeft heel wat nieuwe functies. Je kunt het blaadje dat je digitaal hebt 'afgescheurd' doorsturen naar vrienden, tips voor uitstapjes bevatten een link naar de organisatie en de app herinnert je aan de naamfeestdagen van de contacten in je adresboek. De brave moppen zijn wel dezelfde als op de papieren versie. De app werd ontwikkeld door de twee zonen van zaakvoerder Michaël Strobbe: TEW'er David is commercieel directeur in het familiebedrijf en computerwetenschapper Matthias werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Gent. Voorlopig hebben de bedrijven nog geen interesse laten blijken voor de digitale Druivelaar, hoewel zij de grote afnemers van de papieren versie zijn. Het Izegemse bedrijf Strobbe, die de in 1915 gestarte kalender in 1942 overnam, drukt de kalender op 950.000 exemplaren: particulieren kopen 200.000 exemplaren en bedrijven 750.000 stuks. Vooral enkele grote banken en verzekeraars kopen nogal wat Druivelaars. De kalender verschijnt in het Frans onder de naam Le Sablier. Er worden 150.000 exemplaren van gedrukt en de bedoeling is dat er eind dit jaar een digitale versie komt. De bekendste concurrent van De Druivelaar is De Kleine Huisvriend van drukkerij Colin & Fils uit Péruwelz die op 50.000 exemplaren verschijnt. De Huisvriend is de Nederlandstalige versie van het oorspronkelijke Le Petit Farceur, waarvan het Waalse bedrijf 200.000 exemplaren verkoopt aan bedrijven en particulieren. Het bedrijf heeft geen plannen voor een digitale scheurkalender. "De Druivelaar is de enige dagscheurkalender die we aanbieden", zegt Niels Martens, inkoopmanager van De Standaard Boekhandel. "Daarnaast hebben we dertig tot veertig week- en maandscheurkalenders. Dat is maar een beperkte selectie, want het aanbod is groot. In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, blijft de omzet van de kalenders groeien. Al bedraagt die minder dan 5 procent van de totale omzet. De meeste kalenders verwijzen naar literatuur en boeken, maar ook fietsscheurkalenders zijn populair geworden." BENNY DEBRUYNE