Antwerpenaars hebben wel eens vaker de neiging om de zaken groots te zien. Zo schrikt de familie Crijns er niet voor terug om het prestigieuze San Marcoplein over te brengen naar hun nieuwe evenementenhal in Schelle. Bedrijven kunnen in dit exclusieve decor terecht voor seminaries, beurzen, personeelsfeesten en productvoorstellingen. Particulieren zijn welkom om er hun huwelijk te bezegelen met een spetterend feest. Vandaag mag merkengigant Unilever als eerste San Marco Village in gebruik nemen. Voorzitter Johnny Crijns debiteert zonder haperen de volledige kalender voor de komende weken, waaruit blijkt...

Antwerpenaars hebben wel eens vaker de neiging om de zaken groots te zien. Zo schrikt de familie Crijns er niet voor terug om het prestigieuze San Marcoplein over te brengen naar hun nieuwe evenementenhal in Schelle. Bedrijven kunnen in dit exclusieve decor terecht voor seminaries, beurzen, personeelsfeesten en productvoorstellingen. Particulieren zijn welkom om er hun huwelijk te bezegelen met een spetterend feest. Vandaag mag merkengigant Unilever als eerste San Marco Village in gebruik nemen. Voorzitter Johnny Crijns debiteert zonder haperen de volledige kalender voor de komende weken, waaruit blijkt dat ook Coca-Cola, Carrefour en verlichtingsspecialist Osram Benelux al de weg naar Schelle hebben gevonden. De familie Crijns is een begrip in de Antwerpse uitgaanswereld. Zo'n 33 jaar geleden begon vader Crijns - hij overleed vijf jaar geleden - met de uitbating van de bescheiden bowlingzaal Wima. De winst van de activiteiten investeerde de pionier telkens opnieuw, zodat de zaak uitgroeide van zes tot vierentwintig banen. Acht jaar na de start kwam er ook een tweede vestiging in Sint-Niklaas. Intussen is de groep in handen van de vier zonen. Het familiebedrijf tekent voor een omzet van 4,5 miljoen euro. Na de aanwervingen voor het nieuwe complex is het personeelsbestand aangedikt tot ruim honderd eenheden. Wima Bowling Schelle bezit 95 % van de aandelen van de nieuwe vennootschap San Marco Village. Toen Johnny Crijns van bedrijven steeds vaker de vraag kreeg om evenementen te organiseren voor groepen van meer dan duizend man, trok hij vier dagen naar Las Vegas. De A1 Marketing keerde terug met twee volle valiezen: één met foto's, de andere met ideeën. Nu, bijna drie jaar later, heeft zijn San Marco Village definitief vorm gekregen. Naast het centrale plein zijn er ook nog zes andere ruimtes waar de gasten telkens in een ander thema worden ondergedompeld. Vanaf volgende week kan men hier dagelijks terecht voor een zakenlunch. Duurde het maar zeven maanden om de nodige vergunningen te verzamelen, veel moeilijker was het om een geschikte decorbouwer te vinden. In eerste instantie richtte Johnny Crijns zich tot Belgische aannemers, maar de zeilfanaat wacht nog altijd op hun offerte. Een consortium van Nederlandse decorbouwers hapte wel toe. Om de kostprijs te drukken, werden zoveel mogelijk taken uitbesteed. Zo werkten op de Filippijnen 150 mensen zes maanden lang aan de decorstukken. Van banken is het geweten dat ze niet happig zijn om kredieten toe te kennen aan de horecasector, maar voor San Marco Village maakten ze een opvallende uitzondering. Dat de familie zelf bijna 3 miljoen euro - het totale prijskaartje loopt op tot 7 miljoen euro - neertelde, bleek voldoende om hen te overtuigen. "Op jaarbasis hebben we 40.000 couverts nodig om rendabel te zijn," vertrouwt Johnny Crijns ons toe. "Het eerste jaar willen we vooral naamsbekendheid opbouwen in eigen land, vanaf 2006 willen we ook in Nederland doorbreken. Dirk Van ThuyneSan Marco Village heeft per jaar 40.000 couverts nodig om rendabel te zijn.