We zochten al enkele jaren een plaats in een maritieme hub, als aanvulling voor onze distributietak", legt Philippe Baetens, topman van Norbert Dentressangle Logistics in België, uit. "Het wordt dus Antwerpen, meer bepaald de sites die we in december van Nova Natie overgenomen hebben. Daarvoor had onze groep geen havengebonden logistiek. Nu zullen we de internationale goederenstromen via Antwerpen organiseren. Het wordt ons venster op de wereld. Logistiek is dat vrij logisch. Antwerpen is nu al de grootste haven voor Franse importeurs."
...

We zochten al enkele jaren een plaats in een maritieme hub, als aanvulling voor onze distributietak", legt Philippe Baetens, topman van Norbert Dentressangle Logistics in België, uit. "Het wordt dus Antwerpen, meer bepaald de sites die we in december van Nova Natie overgenomen hebben. Daarvoor had onze groep geen havengebonden logistiek. Nu zullen we de internationale goederenstromen via Antwerpen organiseren. Het wordt ons venster op de wereld. Logistiek is dat vrij logisch. Antwerpen is nu al de grootste haven voor Franse importeurs." Dat zijn geen loze woorden. Norbert Dentressangle is de grootste transporteur in Frankrijk met 2 miljard omzet in veertien landen. Het kan dus heel wat goederen van en naar Antwerpen vervoeren. De logistieke tak is met 1,8 miljard euro omzet (+ 12 % in 2012) en 8 miljoen vierkante meter magazijnruimte in twaalf landen ook behoorlijk sterk. In ons land verdubbelt de divisie na de overname van Nova Natie haar oppervlakte tot 270.000 vierkante meter. Het aantal werknemers groeit met 250 tot 1050. Het Franse bedrijf werd in 1979 als fruittransporteur opgericht in het Zuid-Franse St. Georges d'Espéranche, waar nog steeds de hoofdzetel gevestigd is. Oprichter Norbert Dentressangle controleert 68 procent van de aandelen van het beursgenoteerde transportbedrijf met de typische rode vrachtwagens. De vloot bestaat uit 9490 voertuigen, waarvan 300 in België. Een serieuze logistieke speler werd het pas toen het in 2007 de Britse voedingsspecialist Christian Salvesen overnam, en zo zijn omzet meer dan verdubbelde naar 3 miljard euro. In 2011 volgde de overname van het Britse TDG, dat nog eens 700 miljoen euro aan omzet toevoegde. De logistieke tak specialiseert zich in de opslag en de behandeling van goederen voor de grootdistributie, voeding, drank, consumentengoederen, hoogtechnologische producten, textiel en chemieproducten voor huishoudelijk gebruik (meststoffen voor de tuin en deodorant, bijvoorbeeld). Veel transportbedrijven werpen de tarieven in de strijd om meer omzet te halen, onder meer door buitenlandse chauffeurs in te zetten. Met de overstap naar logistiek doorbreekt Norbert Dentressangle de spiraal van tariefdalingen. "Het is een logische keuze. Wij creëren zo niet alleen omzet, maar vooral oplossingen met toegevoegde waarde", stelt Baetens. De bedrijfscashflow van de transportpoot bedraagt 3,1 procent van de omzet. Logistiek doet het wat beter met 4,5 procent. In ons land is Norbert Dentressangle sinds de overname van Christian Salvesen actief in Veurne (droge voeding), Baasrode (koelmagazijnen voor onder meer charcuterie), Zellik (diepvriesmagazijnen voor producenten en distributeurs, zoals McCain en Delhaize), Bornem (hightech en consumentenelectronica) en Welkenraedt (chemie, ex-TDG). "De helft van de inhoud van de Vlaamse diepvriezers is langs onze magazijnen gepasseerd", zegt Baetens. De omzet van de logistiek in België bedroeg 78 miljoen euro. Met de activiteit van Nova Natie groeit die met 40 miljoen. Behalve in de havenlogistiek en general cargo-activiteiten (die onder de paraplu van de Antwerpse goederenbehandelaar blijven), was Nova Natie sterk in de logistiek van verse voeding en consumptiegoederen. Op Linkeroever had de onderneming 10 miljoen euro geïnvesteerd in koel- en diepvriesmagazijnen. Nog eens 25 miljoen ging naar nieuwe gebouwen en magazijnen. Die raakten in volle crisis onvoldoende gevuld. Net daarom is de Franse overname -- ondanks de dramatische omstandigheden voor het toch wel innovatieve management van Nova Natie -- goed nieuws voor de Antwerpse haven. "Het is positief dat er een goed draaiend bedrijf naar de haven komt en trafieken en dus jobs meebrengt", benadrukt Kurt Tuerlinckx, de woordvoerder van het havenbedrijf. "Binnen enkele maanden draait de logistiek op volle capaciteit", belooft Baetens Ook het expeditiebedrijf van Nova Natie past perfect in de vrij nieuwe vrachtverzendingsafdeling (143 miljoen omzet) van Norbert Dentressangle, dat in 2010 sectorgenoot Schneider Logistics overnam. Een jaar later volgde in dezelfde branche het Chinese APC. Tot nu toe ontving de groep goederen van Chinese technologieproducenten of Zuid-Amerikaanse fruitgroepen in Frankrijk, om ze dan in de rest van Europa te verdelen. "Door de uitbouw van onze expedititietak kunnen we die goederenstromen nu zelf organiseren", zegt Baetens. Norbert Dentressangle kan de goederen laten halen op de plaats van de productie, ze van de boot pikken in Antwerpen, ze opslaan voor het noorden of vervoeren naar het zuiden van Europa. "We hadden deze maritieme expertise tot nu veel minder in huis", vertelt Baetens. "Bovendien is Antwerpen van alle Europese havens het sterkst in logistiek. Nederlandse en Duitse havens willen hun goederen zo snel mogelijk weg. Antwerpen doet er iets mee: het creëert toegevoegde waarde. De haven wordt zo het kenniscentrum van de rest van de groep." Een ander sterk punt van Nova Natie was transmodaal vervoer, zoals treintransporten uit Frankrijk (voor Evian). Baetens verwacht niet onmiddellijk een overschakeling van de weg naar het spoor of het water. "Wij opereren aan het einde van de aanvoerketen, waar de consument snel bediend wil worden", redeneert hij. "Als de goederen niet in de rekken liggen, kopen ze die in een concurrerende winkel. Onze goederen zijn drie uur na het ontvangen van de order vertrokken. Het komt erop aan flexibel te zijn, snel op de afspraak te komen en zeer precies te zijn." Een ander voordeel van Antwerpen is de betrouwbare productiviteit van de dokwerkers. Franse havens met hun wilde stakingen zijn logistiek een ramp, al wil Baetens dat zelf niet gezegd hebben. Antwerpen heeft wel het nadeel dat de wet-Major de flexibiliteit van havenarbeiders aantast. "Daarover worden afspraken gemaakt", sust Baetens. "Alle partijen weten dat dat in elkaars belang is. De arbeidskosten zijn in België sowieso veel hoger dan in onze vestigingen in Noord-Frankrijk. Een en ander wordt wel gecompenseerd door het fiscale plaatje. Omdat de goederen in Antwerpen worden ingeklaard, moet er pas btw worden betaald als ze verkocht worden. Zo kunnen de Franse klanten de kapitaalkosten drukken." Norbert Dentressangle is een wat on-Frans bedrijf. De discrete CEO is een zeer gedreven zakenman die niet houdt van logge beslissingslijnen. "Parijs trekt niet voortdurend aan de touwtjes", bevestigt Baetens. "Dat zou ook niet verstandig zijn met 59 procent van de activiteit buiten de Pentagone. Onze operaties verlopen dus vrij autonoom, ook omdat de Franse collega's maar al te goed beseffen dat een strakke controle de flexibiliteit zou aantasten. En flexibiliteit, dat is onze stiel."HANS BROCKMANS"De helft van de inhoud van de Vlaamse diepvriezers is langs onze magazijnen gepasseerd"