Niet toevallig op de Dag van de Aarde in april lanceerde de kledingketen JBC een volledige cradle-to-cradlekledinglijn (c2c). De Revive-collectie heeft het c2c- certificaat op zak, wat betekent dat alle materialen volledig worden gerecycleerd. JBC produceert de collectie met biokatoen en doet dat tot in de kleinste details. Werkelijk niets mag verloren gaan. Zelfs de ritsen werden vervangen door katoenen koordjes.
...

Niet toevallig op de Dag van de Aarde in april lanceerde de kledingketen JBC een volledige cradle-to-cradlekledinglijn (c2c). De Revive-collectie heeft het c2c- certificaat op zak, wat betekent dat alle materialen volledig worden gerecycleerd. JBC produceert de collectie met biokatoen en doet dat tot in de kleinste details. Werkelijk niets mag verloren gaan. Zelfs de ritsen werden vervangen door katoenen koordjes. De keuze voor 100 procent biokatoen maakt dat de kledingstukken volledig kunnen worden gerecycleerd. De certificering kijkt bovendien verder dan ecologie en staat garant voor een productie in correcte sociale arbeidsomstandigheden. "JBC is het eerste en enige Belgische modebedrijf dat zo'n collectie op de markt brengt", verduidelijkt CEO Bart Claes. Het familiebedrijf is niet aan zijn proefstuk toe. Ook in 2014 bracht het al eens een c2c-lijn op de markt. Toen ging het om een sportieve lijn met bekende sporters zoals Kim Clijsters als uithangbord. Volgens JBC verkocht die collectie naar behoren, maar koos het nu voor homewear, zodat de collectie aan een zo breed mogelijk publiek kan worden aangeboden. Toch is rendabiliteit van een collectie niet de eerste zorg van Bart Claes. "We bekijken dat met veel geduld en zitten zeker niet met de rekenmachine naast elk initiatief. We doen dit omdat we erin geloven en omdat duurzaamheid hoog op onze agenda staat." Hij verwijst naar langdurige samenwerkingen met bijvoorbeeld Studio 100 en Walter Van Beirendonck, en naar het lidmaatschap van de Fair Wear Foundation. "We hebben gewerkt aan verantwoorde productie en hebben dat vormgegeven in een toetreding tot de Fair Wear Foundation. Deze collectie is een soort kers op de taart en versterkt onze ambitie voor de lange termijn: kwalitatieve en duurzame kledij tegen een betaalbare prijs aanbieden. Zo'n collectie moet je niet van meet af aan op de verkoopcijfers afrekenen." JBC liet de Revive-collectie produceren in China, waar het al een kwarteeuw actief is. Het sluiten van de materialenkringloop vergde een aanpassing, maar verliep volgens Bart Claes zeer vlot. "We zetten dit soort initiatieven voort. Maar om het uit te breiden, moet je de opbrengst en de rendabiliteit duurzaam kunnen maken. Ik ben wel van mening dat c2c belangrijker zal worden." WOUTER TEMMERMAN"Duurzaamheid staat hoog op onze agenda"