Custom-bikes of choppers hebben blijkbaar iets mythisch. Bij nagenoeg alle producenten gaan ze als zoete broodjes de deur uit: motoren met liefst een V-twinblok, een verlengde voorvork, een hoog stuur, een lagere zit en een forse achterband. Als zo'n machine ook nog de klassieke lijnen van een Harley-Davidson uit de jaren vijftig heeft, kan er blijkbaar niets meer fout gaan.
...

Custom-bikes of choppers hebben blijkbaar iets mythisch. Bij nagenoeg alle producenten gaan ze als zoete broodjes de deur uit: motoren met liefst een V-twinblok, een verlengde voorvork, een hoog stuur, een lagere zit en een forse achterband. Als zo'n machine ook nog de klassieke lijnen van een Harley-Davidson uit de jaren vijftig heeft, kan er blijkbaar niets meer fout gaan. De Yamaha XVS650 Drag Star, de opvolger van de Virago 535, is zo'n chopper. Deze 649 cc'er staat momenteel nummer vijf op de lijst van verkooptoppers en is Yamaha's best draaiende model. In een advertentie schrijft de constructeur: "Met deze topper benader je de weg op een heel nieuwe manier." Zeg dat wel. De zit is laag en wielbasis lang. De voetsteunen staan ver naar voren, het stuur is breed. Dat maakt dat je inderdaad op een heel andere manier moet rijden. Iemand die een toer- of sportmotor gewend is, moet zijn stijl veranderen. Zeker in het begin zoek je met je voeten naar de steunen. De achtervering is kort en door de rechte zitpositie krijgt je rug veel klappen te verduren. Op de snelweg tuf je met 110 à 120 kilometer per uur. Ga je harder, dan wordt de winddruk te hoog. Je vangt veel wind door de lay-back-zitpositie. Na 50 kilometer rijden begint je achterwerk pijn te doen evenals je armen, want je "hangt" aan het stuur. De remwerking kon ons niet echt imponeren. Starten deed de Yam altijd direct, maar de choke zit op een onhandige plaats onder de tank (19 liter) en het zadel. De motor trilt en tijdens het rijden worden die trillingen doorgegeven aan handen, voeten en achterwerk. In het stadsverkeer is de Yamaha bij stapvoetsrijden een handvol. Files voorbijsteken lukt wel, maar makkelijk is anders. De motor mag dan wel een groot koppel hebben, echt flitsend optrekken is er niet bij (het vermogen is met 40 pk laag voor een 650'er). Lekker bochtjes pikken mag je met deze motor ook vergeten. Die kritiek geldt niet alleen voor de Classic Drag Star, maar voor alle choppermodellen. Al het leuke van motorrijden is weg, tenminste voor ons. Het ligt er ook aan wát je van de motor verwacht. Iemand die nooit eerder met een motor heeft gereden zal er best een fijne hobby aan hebben. Maar wie van een toer- of sportmotor naar een chopper overstapt, komt in een andere wereld terecht. Gelukkig verschillen smaken.Eén voordeel heeft de Yamaha wel: je hoeft niet bang te zijn dat de rijkswacht je met de 650 op de snelweg flitst. 120 km/uur is sowieso de maximum kruissnelheid.AD VAN POPPEL