De chocoladeproducent B byB is de laureaat van de Gouden Tavola Delicatessen 2012, een prijs die toegekend wordt aan de beste producten op de Tavola-beurs. "We deden gewoon mee om het product eens te testen bij een vakjury", zegt Jan Verleye, mede-eigenaar van B byB. "We zijn er als eerste uitgekomen, dat toont toch aan dat we iets anders maken dan een doorsnee praline." B byB specialiseert...

De chocoladeproducent B byB is de laureaat van de Gouden Tavola Delicatessen 2012, een prijs die toegekend wordt aan de beste producten op de Tavola-beurs. "We deden gewoon mee om het product eens te testen bij een vakjury", zegt Jan Verleye, mede-eigenaar van B byB. "We zijn er als eerste uitgekomen, dat toont toch aan dat we iets anders maken dan een doorsnee praline." B byB specialiseert zich in gastronomische chocoladeproducten. Jan Verleye begon na zijn middelbare studies met patisserie. Hij liep stage in Zwitserland en werkte nadien drie jaar als patissier. In 1993 stampte hij samen met zijn echtgenote Chocolaterie Verleye van nul uit de grond. "Vijf jaar geleden was ik nog niet klaar voor een nieuwe uitdaging, want ik wou dat Chocolaterie Verleye eerst volledig op punt stond", zegt de chocolatier. In 2010 werd Verleye aangetrokken door Bart Desmidt, sterrenchef van het restaurant Bartholomeus in Heist, om het B byB-team te versterken. Volgens Verleye was het niet mogelijk om B byB alleen te leiden. Het bedrijf had nood aan iemand met internationale marketingervaring, die gevonden werd in Dirk Reyn, de voormalige CEO van het farmabedrijf Movetis. Reyn is nu ook mede-eigenaar van B byB. Desmidt en Verleye staan in voor de productvernieuwing en Reyn bouwt mee de strategie van het merk uit. Bij Chocolaterie Verleye zijn tien mensen aan het werk en B byB telt vier werknemers. "Ik heb een goed team achter mij staan. Dat is een van de belangrijkste schakels om alles vlot te laten verlopen'', vertelt Verleye. Beide ondernemingen zijn ook gezond. Het assortiment van Verleye is artisanaal, B byB draait rond gastronomie. Het is de bedoeling om met B byB een netwerk van winkels uit te bouwen. Momenteel heeft B byB een winkel in Brugge en er zijn plannen voor een Antwerpse vestiging. Op termijn wil B byB flagshipstores opstarten in alle grote Belgische steden. In gemeenten wil het zijn assortiment aanbieden via exclusieve verdeelpunten. Nadien wil het jonge bedrijf focussen op de export van zijn product. "Het is de bedoeling om binnen tien jaar in verschillende landen aanwezig te zijn", benadrukt Verleye. "De contacten met Japan en Australië zijn er, maar er komt veel bij kijken." DVDE