SsangYong is een kleine speler. De Zuid-Koreaanse constructeur verkoopt 150.000 auto's per jaar. Dat is weinig in vergelijking met zijn landgenoten Kia en Hyundai. SsangYong heeft de ambitie snel te groeien. Daarvoor mikt het vooral op de populariteit van de SUV en andere terreinwagens. De compacte Korando kreeg een facelift, de Tivoli en XLV kwamen het gamma uitbreiden. En nu wordt het topmodel in het nieuw gestoken: de Rexton.
...

SsangYong is een kleine speler. De Zuid-Koreaanse constructeur verkoopt 150.000 auto's per jaar. Dat is weinig in vergelijking met zijn landgenoten Kia en Hyundai. SsangYong heeft de ambitie snel te groeien. Daarvoor mikt het vooral op de populariteit van de SUV en andere terreinwagens. De compacte Korando kreeg een facelift, de Tivoli en XLV kwamen het gamma uitbreiden. En nu wordt het topmodel in het nieuw gestoken: de Rexton. De vorige versie van de Rexton, die werd gelanceerd in 2001, was een lelijk eendje, dat hopeloos ouderwets was in de tsunami van hippe SUV's die de voorbije jaren de autobranche overspoelde. De grondige facelift van een jaar of vijf geleden bracht enig soelaas, maar geen volledige kentering. Dat is nu verleden tijd. De nieuwe Rexton is een stijlvolle SUV. Geraffineerd en elegant, ondanks zijn hoekige basisvorm. Een grote SUV ook, want de groeischeut van 13 centimeter plaatst hem in de klasse van de grote terreinwagens. Hij heeft een zee aan ruimte voor de passagiers en een gigantische koffer van 820 liter. De afwerking van het interieur is correct, met onder meer nappaleder. Dat is een heel andere wereld dan die van de vorige Rexton. Ook technisch is dit een interessante auto. In tegenstelling tot bijna alle concurrenten komt de instapversie met achterwielaandrijving, maar de Rexton staat vooral op een ladderchassis, zoals echte terreinwagens en pick-ups. Dat zorgt niet alleen voor een hogere stevigheid, maar ook voor flink wat sleepvermogen. Dat gaat doorgaans ten koste van het rijcomfort, maar daar merkten we weinig van. Er gaat slechts een lichte trilling door de auto als je over hoge bulten of diepe putten gaat. Bestuurders van echte terreinwagens zullen dat herkennen. De turbodiesel doet zijn werk, maar hij is met een emissie van 199 gram geen fiscale topper - reken op een reëel verbruik van minstens 8 liter. Dat beseft de Belgische importeur van SsangYong ook, en daarom krijgt de koper de helft van de belasting op inverkeerstelling (BIV) meteen terug als een soort extra korting. De instapprijs is al interessant, want voor net geen 30.000 euro krijg de koper heel wat auto. Voorlopig is alleen de turbodiesel van 2,2 liter beschikbaar. Volgend jaar komt er een tweeliter turbobenzine van 225 paarden bij.