Amerika kopieert Belgische antifraudewet

De nieuwe antifraudewet in Amerika lijkt sterk op de nieuwe Belgische wet over corporate governance die op 17 juli door het parlement werd goedgekeurd.

De nieuwe Amerikaanse antifraudewet voorziet in de oprichting van een extern controleorgaan voor bedrijfsrevisoren. Ons land beschikt sinds de hervorming van het bedrijfsrevisoraat in 1985 al over een overheidsorgaan dat een oogje in het zeil houdt: de Hoge Raad voor Economische Beroepen. De Amerikaanse wet zegt ook dat een revisor pas na een ‘afkoelingsperiode’ in dienst mag treden bij een gewezen klant. Die maatregel staat bijna letterlijk in onze eigen wet over corporate governance, glundert Jean-Paul Servais, de nieuwe kabinetschef van minister van Financiën Didier Reynders ( MR). De wet werd op 17 juli door het parlement goedgekeurd.

In de VS moeten de chief executive officer en chief financial officer voortaan de accuraatheid van de cijfers met hun handtekening bekrachtigen. “De handtekening van de CEO en de CFO kan je vergelijken met ons verslag van de raad van bestuur op het einde van de jaarrekening,” zegt Servais.

Nog een punt van overeenkomst tussen de Amerikaanse en Belgische regels is dat de functie van de revisor onverenigbaar wordt met tal van andere functies bij een klant. Een revisor mag bij zijn klant niet bij de boekhouding betrokken zijn, geen financiële informatiesystemen implementeren, geen waarderingen doen, geen interne audit uitvoeren, niet als interimmanager optreden, geen juridisch advies verlenen en geen management- of HR-functies uitoefenen.

Het Amerikaanse verbod op investeringsadvies stond al in onze wet op het bedrijfsrevisoraat uit 1953. Fiscaal advies blijft zowel in België als in de VS mogelijk voor bedrijfsrevisoren. Wel adviseert de Hoge Raad voor Economische Beroepen dat het bedrag dat aan deze dienstverlening wordt besteed, openbaar wordt gemaakt. Kwestie van transparant te blijven.

De verplichte rotatie, waarbij een Amerikaans bedrijf elke zes jaar van revisor moet veranderen, is nieuw. Servais: “Maar in de praktijk zal het geheel van onze maatregelen een gelijkaardig effect hebben. Bovendien kunnen wij altijd met een eenvoudig Koninklijk Besluit bijkomende beperkingen opleggen, indien noodzakelijk.”

Al in maart 2000, lang voordat de boekhoudkundige schandalen in de Verenigde Staten losbarstten, lanceerde de regeringscommissie onder leiding van professor Paul De Grauwe ( VLD) haar concrete voorstellen om mogelijke belangenconflicten binnen een onderneming te vermijden. Dat rapport voorzag zelfs in een absoluut verbod voor bedrijfsrevisoren om andere taken dan audits uit te voeren. Eén jaar later lanceerde de toenmalige voorzitter van de Securities and Exchange Commission ( SEC), de Amerikaanse beurswaakhond, een gelijkaardig idee, maar werd toen net als De Grauwe door de politiek teruggefloten.

Uiteindelijk zwakte de interkabinettenwerkgroep in april 2001 de maatregel af tot een exhaustieve lijst van verboden nevenactiviteiten. Opnieuw volgde de SEC met enige vertraging, maar kreeg voor de tweede maal nul op het rekest. Maar na de recente debacles bij Enron en WorldCom gooide president George Bush vorige maand definitief het roer om en gaf toch zijn zegen aan het wetsvoorstel van een Democratische senator.

Eric Pompen [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content