1 Stalen ros

Voor het frame geen aluminium (te stijf) of carbon (te breekbaar), maar wel staal. Dat duurzame en comfortabele materiaal is het beste opgewassen tegen het soms ruwe fietswerk in de stad en kan bovendien worden rechtgetrokken na een ongeval. VeloFabrik gebruikt voor het frame buizen in chromoly, een legering van staal en chroommolybdeen. Chromoly is zeer sterk en maakt dunne, lichte en soepelere buiswanden mogelijk. Voor meer stijfheid zijn de buizen dikker aan de uiteinden. Dit is een frame zoals dat van een trekkingfiets en geschikt voor alle gebruik.
...

Voor het frame geen aluminium (te stijf) of carbon (te breekbaar), maar wel staal. Dat duurzame en comfortabele materiaal is het beste opgewassen tegen het soms ruwe fietswerk in de stad en kan bovendien worden rechtgetrokken na een ongeval. VeloFabrik gebruikt voor het frame buizen in chromoly, een legering van staal en chroommolybdeen. Chromoly is zeer sterk en maakt dunne, lichte en soepelere buiswanden mogelijk. Voor meer stijfheid zijn de buizen dikker aan de uiteinden. Dit is een frame zoals dat van een trekkingfiets en geschikt voor alle gebruik. De wielen worden geassembleerd in Frankrijk of Duitsland met Mach1-spaken en velgen van Exal. Die Hoogstratense onderneming ging failliet, maar werd overgekocht door een Duitse groep. Zowel de banen als de installaties bleven bewaard in de Kempen. De banden zijn van Schwalbe: polyvalent, geschikt voor zowel de weg als de piste en zeer lekbestendig. De stuurbocht, het horizontale gedeelte van het stuur, wordt gemonteerd op de stuurpen, het verticale gedeelte. Samen vormen ze het fietsstuur. De stuurpen gaat door de stuurbuis (het voorste deel van het frame) en zit vast aan de vork. De stuurpen draait in de stuurbuis met behulp van kogellagers. Een van de eerste dingen die de monteur doet, is draad trekken in de stuurbuis om de ringen die de kogelkooien bevatten vast te zetten. Later wordt de stuurbocht uitgerust met handvatten, remgrepen en een fietsbel. De remmen zijn V-Brakes, in 1996 uitgevonden door Shimano. De remkabel, aangestuurd door de remgreep, wordt via een metalen bocht tot aan de eerste verticale arm geleid. Die doet dienst als kabelhanger en zit vast aan de tweede arm, waardoor de remblokjes tegelijkertijd en met dezelfde kracht tegen de velg wrijven. Een eenvoudig, krachtig en onderhoudsvriendelijk systeem. Bijna 80 procent van de fietsonderdelen die in België worden verkocht, zijn made in Taiwan. VeloFabrik wil die trend keren. Het zweert bij lokaal vakmanschap en werkt voor ruim 60 procent met Europese onderdelen zoals Tsjechische frames, Portugese trapassen, Engelse of Italiaanse zadels en Nederlandse koplampen. Voor versnellingen en remmen blijft Azië onklopbaar. De keuze van het zadel hangt af van de wijze waarop de fiets wordt gebruikt, maar ook van het geslacht van de berijder en het beoogde comfort. Dat levert veel mogelijkheden op. Zo leverde de Italiaanse fabrikant Selle Royal in twee weken een zadel met specifieke bekleding om tegemoet te komen aan een speciale vraag van een klant van VeloFabrik. Die flexibiliteit is mogelijk omdat de zadels in Europa worden gemaakt. De stroom die nodig is voor de verlichting wordt opgewekt door een stroomgenerator. Die zit ingebouwd in de naaf van het voorwiel en heeft dus minder te lijden van regen, modder en sneeuw dan de beruchte flesdynamo. Van de wrijving en de weerstand die nodig zijn om een flesdynamo te laten werken, is hier dus geen sprake. Op de stuurbuis het logo van het merk, een knipoog naar de vijfhoek gevormd door de kleine Brusselse ring. MICHEL DELWICHE, FOTOGRAFIE RAPHAËL DEMARET