De Belgen zien rekeningrijden niet zitten. Dat komt omdat ze een slimme kilometerheffing beschouwen als een pure belasting. Het is maar een van de conclusies uit de enquête die Trend...

De Belgen zien rekeningrijden niet zitten. Dat komt omdat ze een slimme kilometerheffing beschouwen als een pure belasting. Het is maar een van de conclusies uit de enquête die Trends deed naar aanleiding van de eerste Trends Impact Awards. Toch zouden we rekeningrijden een kans moeten geven, vindt het gros van de mobiliteitsexperts. Rekeningrijden is namelijk geen platte belasting, maar een regulerend systeem voor de wegcapaciteit. Niet minder auto's is het doel, maar wel een manier vinden om ze beter te spreiden. Nog opvallend in de enquête: de Belgen zoeken de oplossing voor de files vooral in telewerk en investeringen in het openbaar vervoer. Maar er is een generatiekloof. Vooral de 55-plussers geloven in het openbaar vervoer, terwijl wie jonger is dan 35 meer kijkt naar de bedrijven. Die zitten niet stil: ze leggen bussen in, bieden autodelen of bakfietsen aan als deel van een mobiliteitsplan.