Het aanbod aan hybride benzineauto's groeit snel, zeker nu diesel als brandstof almaar meer onder vuur ligt. Ford kondigde zopas de elektrificatie van zijn gamma aan: er komen meer modellen die deels of helemaal elektrisch zijn. Tot nu was de Amerikaanse constructeur zuinig met zulke motorversies. Neem de Mondeo, de grootste berline van Ford: de vierde generatie was bij de lancering in 2014 in de Verenigde Staten wel te verkrijgen in een hybride versie, maar in Europa liet die inter...

Het aanbod aan hybride benzineauto's groeit snel, zeker nu diesel als brandstof almaar meer onder vuur ligt. Ford kondigde zopas de elektrificatie van zijn gamma aan: er komen meer modellen die deels of helemaal elektrisch zijn. Tot nu was de Amerikaanse constructeur zuinig met zulke motorversies. Neem de Mondeo, de grootste berline van Ford: de vierde generatie was bij de lancering in 2014 in de Verenigde Staten wel te verkrijgen in een hybride versie, maar in Europa liet die interessante uitvoering nog ruim twee jaar op zich wachten. Toen de vierde generatie begin dit jaar een facelift kreeg, lanceerde Ford meteen ook een hybride versie van de break, de Mondeo Clipper. Een gewone hybride dus, die zichzelf oplaadt tijdens het remmen, maar thuis niet aan de stekker kan. Het prijskaartje van de Mondeo Clipper Hybrid is vergelijkbaar met dat van de turbodiesel. Om een echt alternatief te zijn voor diesel, moet het gemiddelde verbruik wel meevallen. Die opdracht heeft Ford goed volbracht. Met een gewone rijstijl en respect voor de snelheidsbeperkingen reden we meer dan 400 kilometer vol met ons testvoertuig, op een gemengd parcours, en kwamen we uit op een verbruik van gemiddeld 5,4 liter. Dat is natuurlijk nog altijd een liter meer dan het normverbruik dat de constructeur opgeeft, maar voor een grote en zware auto als de Mondeo Clipper mag dat gerust een succes heten. Je verbruikt dus niet meer dan met de dieselversie, tenzij je als een onverlaat met het gaspedaal gaat stoeien. Een al te dynamische rijstijl leidt met benzineauto's sneller tot een hoger verbruik dan met diesels. Onderweg blijkt de Clipper Hybrid in de eerste plaats een comfortabele reisbreak die niet echt dynamisch aanvoelt, maar je wel een prettig stuurgevoel gunt. Het interieur biedt weelderig veel plaats aan de passagiers, maar vergeleken met de niet-hybride versie levert de koffer met een inhoud van 403 liter dik 120 liter in. Jammer, maar het is wel normaal: er moest plaats worden gevonden voor de batterij.