De Ibiza is een belangrijk model voor Seat. Het is immers goed voor 45 procent van de totale verkoop. De Volkswagengroep, eigenaar van Seat, zette dan ook de grote middelen in en liet de vierde generatie van de Ibiza tekenen door een ontwerper met stamboom: de Belg Luc Donckerwolke, eerder hoofddesigner bij Lamborghini. Zijn creatie is een jonge, verfrissende auto die er tegelijk sportief en agressief uitziet. Groter (4,05 meter) dan zijn voorganger, maar tegelijk lichter en zuiniger. Zod...

De Ibiza is een belangrijk model voor Seat. Het is immers goed voor 45 procent van de totale verkoop. De Volkswagengroep, eigenaar van Seat, zette dan ook de grote middelen in en liet de vierde generatie van de Ibiza tekenen door een ontwerper met stamboom: de Belg Luc Donckerwolke, eerder hoofddesigner bij Lamborghini. Zijn creatie is een jonge, verfrissende auto die er tegelijk sportief en agressief uitziet. Groter (4,05 meter) dan zijn voorganger, maar tegelijk lichter en zuiniger. Zodat hij ook minder van dat verfoeilijke CO2 uitstoot. Maar goed ook dat het van die kant komt, want de Seatmotoren zijn niet meteen de nieuwste die je bij de VW-groep vindt. Met andere woorden, diesels met pompverstuiver en geen common rail. Om misverstanden te vermijden: geen kwaad woord over die dieselmotoren, maar je hebt toch wel een beetje de indruk dat de VW-groep die gebruikt om de motorenstock op te souperen. De waaier even opsommen? Drie benzinemotoren (1.2 70 pk, 1.4 85 pk en 1.6 105 pk) en drie diesels (1.4 80 pk, 1.9 90 pk en 105 pk), allemaal gecombineerd met een handgeschakelde vijfbak. En neen, u zult nooit raden welke versie we eruit pikten om te testen. Jawel, de 1.2 benzine. Waarom? Men leze voort. Ja, uw dienaar weet dat België een dieselland bij uitstek is. Nog altijd. Ondanks twee relatief recente fenomenen. Eén: de nieuwe generatie dieselmotoren, die de brandstof onder extreem hoge druk en zeer verfijnd in de cilinders jagen, gaan niet zo lang meer mee als vroeger (oude dieselmotoren zongen het soms vierhonderdduizend kilometer uit zonder problemen). En twee, terwijl de prijs van een vat ruwe olie de voorbije maanden serieus ging zwellen, groeiden de prijzen van een liter diesel en loodvrije benzine aardig naar elkaar toe. Natuurlijk is diesel op lange termijn, voor wie heel veel kilometers maalt, nog altijd voordeliger. Alleen is een bedrijfswagen in de categorie van de Seat niet meteen een model dat honderdduizend kilometer per jaar rijdt. Zodat deze 1.2 benzine misschien wel een optie wordt. Tijdens de test verraste hij met zijn levendigheid, gaf hij ons nooit de indruk met een piepkleine motor onderweg te zijn, en zelf deden we tijdens een relatief korte rit beter dan het gemiddelde verbruik van 5,9 liter dat Seat vooropstelt. En het basismodel kost geen 12.000 euro. Enig minpunt, als bedrijfswagen: hij stoot 30 gram CO2 meer uit dan de 1.9 diesel van 105 pk. Maar dat is dan weer een fiscale kwestie. (T) Jo Bossuyt