Het aandeel van scooters in de inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers is de afgelopen jaren sterk toegenomen, niet alleen in de categorie tot 125 cc, maar ook in de zwaardere inhoudsklassen. De verkeersdichtheid op de autowegen en de binnensteden maakt dat woon-werkreizigers alternatieven zoeken voor de auto.
...

Het aandeel van scooters in de inschrijvingen van nieuwe gemotoriseerde tweewielers is de afgelopen jaren sterk toegenomen, niet alleen in de categorie tot 125 cc, maar ook in de zwaardere inhoudsklassen. De verkeersdichtheid op de autowegen en de binnensteden maakt dat woon-werkreizigers alternatieven zoeken voor de auto. Ook fabrikanten van motoren storten zich op die markt. BMW kwam dit jaar met de C600 Sport en de C650GT en geeft die categorie in zijn aanbod de naam urban mobility'. Voor het Duitse merk is het een terugkeer op de scootermarkt. Aan het begin van de jaren 2000 bracht BMW de C1 op de markt, een 125 cc-model met een vermogen van 15 pk (dus ook te besturen met een rijbewijs B) en een kooiconstructie. Dat bleek niet de ideale oplossing en BMW haalde de C1 uit zijn aanbod. Met de C600 S en de C650GT probeert BMW het in het zware segment, waar wel een apart rijbewijs A voor nodig is. Het voordeel van de twee modellen is hun krachtige motor: een 647 cc twin met een vermogen van 44 pk. Dat levert een goede acceleratie op en een deftige kruissnelheid, zaken die 125 cc-scooters ontberen. De krachtbron komt van BMW's F650-motorfiets. De versnellingsbak is vervangen door een CVT (continu variabele transmissie). De acceleratie van beide modellen is goed. Bij verkeerslichten neem je met de BMW-scooters meteen een fikse voorsprong op de vierwielers en het vermogen komt mooi lineair naar het achterwiel. Je zit op de snelweg al snel aan 120 kilometer per uur. De wegligging van de scooters is goed, ook op bochtige wegen, en ze zijn gemakkelijk door de files te laveren. De meeste scooters hebben een harde, korte achtervering, maar de bijna horizontale plaatsing van het achterveerelement op de BMW is een comfortabele oplossing. De grote verschillen tussen beide modellen zitten in de 'carrosserie'. De GT is daar wat ruimer van voorzien en is iets luxueuzer in uitvoering. De beenbescherming is breder, de ruit is elektronisch instelbaar en de bagageruimte is groter. In de regen blijven voeten en benen redelijk droog, alleen het hoofd, de schouders en de bovenarmen vangen de druppels op. Bij de S-versie slaat de wind bij de benen naar binnen. De bagageruimte van de S kan bij stilstand vergroot worden (de bodem zakt naar beneden zodat er een helm in kan). De zitpositie op beide scooters is goed, maar mensen met wat kortere benen hebben moeite de voeten plat op de grond te zetten. AD VAN POPPEL