Twee maanden geleden opende Try-Me zijn eerste vestiging in het Nederlandse Hilversum. Try-Me is een winkel met een apart karakter: de consument kan er nieuwe of vernieuwde producten proberen, zijn of haar mening geven en er - eventueel - iets kopen. Dat laatste is immers niet verplicht.
...

Twee maanden geleden opende Try-Me zijn eerste vestiging in het Nederlandse Hilversum. Try-Me is een winkel met een apart karakter: de consument kan er nieuwe of vernieuwde producten proberen, zijn of haar mening geven en er - eventueel - iets kopen. Dat laatste is immers niet verplicht. Initiatiefnemer van Try-Me is Bart Schut. De man komt uit de wereld van de salespromotie en was actief bij een bedrijf dat in supermarkten promoteams neerzette en gratis productstaaltjes uitdeelde. Schut vindt echter dat er iets aan die formule schortte: "Je geeft weliswaar samples maar registreert niet wat de consument ervan vindt. Vandaar de idee om een winkelpand in een shoppingcentrum te huren en zo aan fabrikanten de mogelijkheid te geven hun producten te laten zien, te laten proeven en te laten horen hoe de consument erover denkt." Dat kan gaan van een product dat het ideeënstadium amper ontgroeid is tot artikelen die al in de winkels liggen, maar niet lopen zoals het hoort. "Als je product in de supermarkt flopt, ben je je hele introductiebudget, alle investeringen in reclame en verpakking kwijt," aldus Schut. "Wij zitten met Try-Me een stadium eerder: bij ons kan een fabrikant zien of een concept kans van slagen heeft."Betekent dit dat smaakpanels en marktonderzoek die werkelijkheid niet achterhalen? "Bij ons zijn de klanten aan het winkelen; ze komen vrijwillig binnenwandelen. Bovendien is ons bedrijf onafhankelijk: ons maakt het niets uit of de consument iets lekker vindt of niet. Zo kun je veel meer informatie loskrijgen."De inkomsten voor Try-Me komen van de fabrikanten. Zij betalen voor het verkrijgen van informatie. De producten te koop aanbieden kan ook. Schut: "De fabrikant wil vaak weten wat er gebeurt als de prijs wordt aangepast." De producenten hebben voor de duur van hun contractperiode wel een zekere exclusiviteit. Try-Me zal bijvoorbeeld niet tegelijk koffie van twee verschillende firma's in het schap hebben. Try-Me krijgt momenteel zo'n 5000 klanten per week over de vloer. Nu de vakantie voorbij is, verwacht Schut dat dit aantal nog zal stijgen. Het zal trouwens ook niet bij één Try-Me-vestiging blijven. België staat in ieder geval hoog op het prioriteitenlijstje. Schut zou "verregaande contacten" hebben om ook in ons land een Try-Me te openen.Ad van Poppel [{ssquf}]