Rationeel bekeken kan een mens vragen stellen bij de bestaansreden van de X5 M Competition, die BMW sinds april in de showroom heeft staan. Met de gewone X5 M heeft de constructeur uit Beieren al een extreme versie van de grote SUV, een scheurijzer op hoge poten. Maar zie: neem bij de X5 M (131.000 euro) het 'Competition Pack' van 13.550 euro, en je rijdt rond met de X5 M Competition. Die accelereert niet in 3,9 maar in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Dat i...

Rationeel bekeken kan een mens vragen stellen bij de bestaansreden van de X5 M Competition, die BMW sinds april in de showroom heeft staan. Met de gewone X5 M heeft de constructeur uit Beieren al een extreme versie van de grote SUV, een scheurijzer op hoge poten. Maar zie: neem bij de X5 M (131.000 euro) het 'Competition Pack' van 13.550 euro, en je rijdt rond met de X5 M Competition. Die accelereert niet in 3,9 maar in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Dat is zowat 0,4 seconde sneller dan de vorige generatie van dat model. Natuurlijk zal je het verschil nooit merken, als je in een vlaag van zinsverbijstering de grand prix van het verkeerslicht rijdt tegen die Porsche die daarnet voor het rood uitdagend naast je kwam staan. Het neemt niet weg dat cijfers voor de klant van dat soort auto's heel belangrijk zijn. Niet alleen als het over de prestaties gaat, maar ook gewoon over de technische gegevens: de X5 M Competition heeft 25 paarden meer onder de kap dan de gewone M, gepuurd uit de vernieuwde V8 van 4,4 liter. En het maximale koppel van 750 newtonmeter doet denken aan een vrachtwagen. Neem daarbij een onderstel dat elektronisch gestuurd is, en deze schichtige versie van de X5 is klaar om tijdens de weekends het circuit op te gaan. Een hobby die behoorlijk wat eigenaars van een M-versie of M Competition ook graag bedrijven. Alleen kiezen echte liefhebbers van het genre dan niet voor een X5 of X6, maar veeleer een M-versie van de 2, 3, 4 of 5-Reeks, de lage modellen. Van een hoge SUV verwacht je dat hij gaat doorwiegen in de snelle bochten, als gevolg van dat hogere zwaartepunt. Fysisch bekeken kan dat ook niet anders. Maar het moet gezegd: de ingenieurs leverden qua wegligging een pareltje af. Het duurt heel lang vooraleer je de X5 M Competition op enig doorwiegen kunt betrappen. 'Heel lang' zoals in 'nooit', als je op de openbare weg toch probeert het welvoeglijk te houden. Omgekeerd biedt deze SUV dan weer net voldoende comfort voor de gewone wegen, tenminste als het wegdek er niet al te bouwvallig bij ligt. Of hoe BMW een knap compromis aflevert tussen extreem sportieve rijcapaciteit en comfort in het dagelijks gebruik.