In het Limburgse Winterslag wijdt Ikea Distribution Benelux vandaag, 23 mei, het tweede deel van zijn distributiecentrum in. Het totale programma gaat over een oppervlakte van 102.000 vierkante meter en een volume van 200.000 kubieke meter. Het gebouw wordt opgetrokken op een terrein van 27 hectare en is bestemd voor de opslag van producten die verkocht worden in de verschillende Ikea-vestigingen. Het gaat om een fundamentele verandering in de strategie van Ikea Distribution Benelux. Dat filiaal, gespecialiseerd in logistiek en distributie, werd tien jaar geleden opgezet in België en had de gewoonte om opslagruimte te huren. Nu wordt het eigenaar van zijn eigen distributiecentrum. "We tekenen hier op Belgische schaal onze Europese en zelfs wereldwijde politiek uit," zegt property manager Staf Lende...

In het Limburgse Winterslag wijdt Ikea Distribution Benelux vandaag, 23 mei, het tweede deel van zijn distributiecentrum in. Het totale programma gaat over een oppervlakte van 102.000 vierkante meter en een volume van 200.000 kubieke meter. Het gebouw wordt opgetrokken op een terrein van 27 hectare en is bestemd voor de opslag van producten die verkocht worden in de verschillende Ikea-vestigingen. Het gaat om een fundamentele verandering in de strategie van Ikea Distribution Benelux. Dat filiaal, gespecialiseerd in logistiek en distributie, werd tien jaar geleden opgezet in België en had de gewoonte om opslagruimte te huren. Nu wordt het eigenaar van zijn eigen distributiecentrum. "We tekenen hier op Belgische schaal onze Europese en zelfs wereldwijde politiek uit," zegt property manager Staf Lenders. "Ikea bezit distributiecentra in een heleboel landen. Dat valt overigens samen met het uitbreidingsprogramma van onze winkels. De nieuwe Ikea van Luik werd in november van vorig jaar geopend. Binnenkort volgt de renovatie van de vestiging in Zaventem. Er werden opties genomen voor vestigingen in Charleroi, Anderlecht en Gent. Die bijkomende locaties kunnen er enkel komen mits een versterking van het distributieproces." Die strategie past overigens in de aangehouden zoektocht naar rentabiliteit. "Kosten besparen we op verschillende manieren," vervolgt Lenders. "De aankoop in grote hoeveelheden, het soort verpakking, maar ook de inkrimping van de leveringstermijnen vormen daarbij doorslaggevende factoren. In die context is de beheersing van het distributieproces van fundamenteel belang."Op het goede spoorDe site ligt in de industriezone Gent Noord, aan de E314, en werd gekozen vanwege de ligging. Het project, dat uitgetekend werd door Interbuild en Domeco, werd in twee fasen tot stand gebracht. De eerste fase (investering: 22,5 miljoen euro) werd in augustus 2001 aangevat en afgerond in februari. Ze omvat 55.000 vierkante meter entrepots, 2700 vierkante meter kantoorruimte en een bedrijfsrestaurant met 110 plaatsen. Tegelijkertijd werd ook uiterste zorg besteed aan de toegankelijkheid. Zo werd een spoortunnel aangelegd om de goederen per trein te kunnen vervoeren. U moet namelijk weten dat Ikea bezig is een eigen spoorwegmaatschappij uit de grond te stampen. Die spectaculaire operatie is kenmerkend voor een tendens die zich in heel Europa duidelijk aftekent. "De nationale en zelfs internationale distributiecentra zijn in volle ontwikkeling," zegt Frank Van Haesendonck, verantwoordelijk voor de afdeling semi-industrieel bij Cushman & Wakefield Healey & Baker. "De uitbouw van de eenheidsmarkt, gekoppeld aan de vrijmaking van de handel en de invoering van de euro, zal dat fenomeen alleen maar versterken. Meer dan ooit zit de strategie van de handelsondernemingen ingebed in een pan-Europese aanpak. Het project dat door Ikea wordt gerealiseerd, is niet uniek. Ook de hypermarkten beschikken over indrukwekkende opslagruimten." JBC van hetzelfde laken een pakIn Houthalen investeert JBC 6 miljoen euro in de uitbreiding van zijn distributiecentrum, dat wordt vergroot van 9000 tot 25.000 vierkante meter. Tegelijk worden de opslageenheid en de logistiek gemoderniseerd. Dankzij de operatie kan JBC zijn capaciteit voor de bevoorrading van de winkels uitbreiden van 85 naar 150 winkels. Een en ander moet trouwens worden gezien in het raam van een algeheel commercieel expansieprogramma van de Belgische keten. "We hebben mee onderhandeld over de aankoop van een entrepot in de industriezone van Saintes bij Tubize om daar een distributiecentrum voor Disport in te richten," zo voegt Van Haesendonck eraan toe. "Operaties van dat type worden steeds ingewikkelder. Zo ging ons departement op zoek naar een terrein voor de vestiging van Hennes & Mauritz in Puurs op een oppervlakte van 10.000 vierkante meter. Vervolgens werd een privé-investeerder overgehaald om een bedrijfshal te bouwen die precies overeenstemde met de behoeften van H&M. Die huurt het nu onder een contract op lange termijn. Bovendien behoort uitbreiding op een naburig terrein tot de mogelijkheden." Véronique Pirson [{ssquf}]"De beheersing van het distributieproces is van fundamenteel belang om kosten te besparen."