"Een curriculum vitae? Heb ik niet. Ik heb nog nooit gesolliciteerd," lacht Dirk Snauwaert (35 j.), manager European news relations bij General Motors Europe (GME) sinds februari van dit jaar. "Een totaal andere functie dan de vorige," vindt de gewezen corporate pr-manager van Opel Belgium. "Mijn takenpakket is nauwer geworden, al moet ik nu meer landen over ruimere onderwerpen informeren." Twee mensen van GME beantwoorden journalistenvragen uit heel Europa. Dirk Sn...

"Een curriculum vitae? Heb ik niet. Ik heb nog nooit gesolliciteerd," lacht Dirk Snauwaert (35 j.), manager European news relations bij General Motors Europe (GME) sinds februari van dit jaar. "Een totaal andere functie dan de vorige," vindt de gewezen corporate pr-manager van Opel Belgium. "Mijn takenpakket is nauwer geworden, al moet ik nu meer landen over ruimere onderwerpen informeren." Twee mensen van GME beantwoorden journalistenvragen uit heel Europa. Dirk Snauwaert contacteert mensen uit de Benelux, Engeland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Turkije en Griekenland. Over auto's, maar bijvoorbeeld ook over de manier waarop een topbedrijf als GM over de euro of het millenniumvraagstuk denkt. "We rijden vaak een race tegen de pers", vindt Snauwaert. "Maar dat is juist leuk aan pr." De ex-student toegepaste communicatie van Hibo en EPHEC tuimelde inmiddels elf jaar geleden in het pr-wereldje. "Bij Creative Strategies organiseerden we pr-activiteiten voor een informaticasector in volle opmars." In het voorjaar van 1991 nam hij er zelf ontslag. "In een extern pr-bureau is de emotionele betrokkenheid kleiner. Ik wilde in een bedrijf werken met een grote economische relevantie. Dat is uiteindelijk General Motors geworden." Dankzij één sollicitatiebrief en één telefoontje. "Volgens de advertentie was ik te jong. Pas toen ik belde en zei dat ze een half uurtje moesten vrijmaken om naar mij te luisteren, ben ik uitgenodigd en uiteindelijk aangenomen." De voedingsbodem van zijn competentie? "Onderwijs," zegt hij zonder aarzelen. "Ik herinner me nog al mijn leraars, sinds het lager onderwijs. Allemaal vaklui naar wie ik opkeek, omdat ze de gave hadden om met mensen om te gaan. Het sociale aspect van pr is toen al tot me doorgedrongen. En aangescherpt door mijn docenten in het hoger onderwijs."Dirk Snauwaert werkte ruim 6,5 jaar voor Opel Belgium. Tijdens de herstructurering en onder de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst in Antwerpen was hij nog woordvoerder van de directie. Eén maand later sloot hij zich aan bij de Belgische enclave op het GM-hoofdkwartier in Zürich. "Uit persoonlijk oogpunt kan je zo'n aanbod niet naast je neerleggen," vindt hij. Toch heeft hij even getwijfeld. Snauwaert pendelt wekelijks tussen een GM-appartement in Zürich en de gezinswoning in Aalst, naar echtgenote Marcia en dochtertje Margot. Van de geplande skiweekends komt voorlopig nauwelijks iets in huis. Dat komt pas volgend jaar, als het gezin Snauwaert in Zürich herenigd is. "Mijn vrouw werkt in de afdeling merchandising van British American Tobacco (BAT). Vanaf juni geniet ze loopbaanonderbreking en volgt ze naar Zwitserland. Mijn verhuis naar Zürich is uiteindelijk haar beslissing geweest."