Allesdoener

De Nissan Terrano II werd voor het modeljaar 1997 ingrijpend verbeterd en munt nu uit door nog betere rij-eigenschappen, zowel op de weg als op zwaar terrein.

De Terrano II werd speciaal ontwikkeld voor de Europese markt en wordt geproduceerd bij Nissan Motor Iberica in Barcelona.

De Terrano II anno 1997 heeft een nieuwe look. De motorkap is voorzien van een stoere bult die lucht zuigt naar de intercooler van de turbodieselmotor. Het radiatorrooster is een variant van het typische Nissan-rooster en versterkt zo de merkidentiteit van de Terrano II. Nieuw zijn de ronde koplampen en de krachtige mistlichten die gemonteerd zijn naast de koplampen, zodat ze in het terrein door opspattende modder bijna niet besmeurd worden. De richtingaanwijzers zijn ondergebracht in de nieuwe, massieve, brede voorbumper. De afwerking daarvan vertoont kleine verschillen van model tot model, waardoor de drie verschillende afwerkingsniveaus van elkaar onderscheiden worden. De voorbumper, samen met de grote wielkastverbreders, doet de Terrano II 1997 breder en stoerder ogen dan zijn voorganger.

Nissans nieuwe 4×4 is, vanaf oktober, verkrijgbaar in driedeursversie met korte wielbasis of in vijfdeursuitvoering met lange wielbasis (met plaats voor zeven inzittenden). Hij wordt aangedreven door een krachtige nieuwe benzine- (2.4 l, 118 Dinpk) of een turbodieselmotor. Er zijn drie afwerkingsniveaus : SR, SE en S. De SR is de sportiefste Terrano en zal vooral jonge klanten aanspreken. De SE is bedoeld voor een rijpere doelgroep die belang hecht aan luxe en superieur comfort. De S is het instapmodel dat als “werkpaard” of bedrijfswagen beschikt over uitstekende kwaliteiten.

Tijdens een vrij lange proefrit naar de Spaanse Pyreneeën werden we verrast door de uitstekende rijkwaliteiten van de nieuwe 4×4. Het nieuwe ABS-remsysteem (in optie op de SR en SE) doet het uitstekend. Boven 3000 meter in de Pyreneeën werkte het ABS-systeem even goed in zeer zwaar en modderig terrein, als op de baan. In extreem slechte rijomstandigheden maakten we gebruik van de lage verhoudingen geschakeld in vierwielaandrijving. Dit om een maximale trekkracht te bekomen bij het oprijden van steile hellingen en een maximale controle te hebben bij het afrijden ervan. De nieuwe TDi-motor levert 25 % meer vermogen en bijna 26 % meer koppel dan de turbodieselkrachtbron van de voorganger.

De nieuwe Terrano II heeft natuurlijk zijn rivalen. Sommige ploegen met plezier door modder en roetsjen over rotsgrond, maar hebben weinig te bieden inzake wegprestaties en comfort. Andere zijn dan weer hoofdzakelijk ontworpen voor het gebruik op de weg en komen op het terrein gauw in de problemen. De Terrano II 2.7 TDi is echter een allrounder, een terreinwagen die werd ontwikkeld voor de zwaarste rijomstandigheden, maar die op de weg verbluffend comfortabel, veilig en snel rijdt.

PATRICK OP DE BEECK

Nissan Terrano II Mits aangepaste terreinbanden is de Terrano II op het terrein bijna niet klem te rijden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content