Het echtpaar Barbara Van Biervliet en Xaveer Claerhout, de zaakvoerders van het jonge Brugse bedrijf Kinetura, noemt zich "een stelletje eenvoudige architecten met een meer dan gewone belangstelling voor verlichting". Zowel in architectuur als in designverlichting willen ze het verschil maken in een wereld waarin ogenschijnlijk alles al eens is bedacht. "Eén nuchtere vaststelling heeft me de ogen geopend", zegt Claerhout. "Alles wat wordt gebouwd of waarmee wordt verlicht, is puur statisch. Terwijl de digitale wereld en com...

Het echtpaar Barbara Van Biervliet en Xaveer Claerhout, de zaakvoerders van het jonge Brugse bedrijf Kinetura, noemt zich "een stelletje eenvoudige architecten met een meer dan gewone belangstelling voor verlichting". Zowel in architectuur als in designverlichting willen ze het verschil maken in een wereld waarin ogenschijnlijk alles al eens is bedacht. "Eén nuchtere vaststelling heeft me de ogen geopend", zegt Claerhout. "Alles wat wordt gebouwd of waarmee wordt verlicht, is puur statisch. Terwijl de digitale wereld en composietmaterialen mogelijkheden scheppen om zelfs de meest statische objecten dynamisch of flexibel te maken." Het wereldberoemde Centre Pompidou in Parijs nam drie designlampen en een film over een metamorfoserend gebouw van Kinetura op in zijn vaste collectie. Het Londense vakblad Lux Review gaf Kinetura een plaatsje in de lijst van de "ten most exciting lighting companies in the world". Claerhout en Van Biervliet blijven er nuchter onder. "Honderd jaar geleden werd al eens een vervormbare lamp uitgevonden", zegt Claerhout. "Maar om een onverklaarbare reden is er weinig mee gedaan." Als Van Biervliet de schakelaar van de New York-lamp beroert, opent de behuizing rond de verlichtingsbron zich als een sierlijk openbloeiende tulp. Claerhout demonstreert The Cuts, een eerbetoon aan de legendarische Italiaanse kunstenaar Lucio Fontana. Het is ogenschijnlijk een abstract schilderij, dat zich opent en het licht hard of zacht laat schijnen, naargelang de afstand die de persoon in de ruimte inneemt tegenover het doek. "De toepassingen met bewegend licht kunnen ver, heel ver strekken", zegt Claerhout indringend. "In een winkelruimte kun je er consumenten mee in de juiste stemming brengen. En wat kun je er niet mee teweegbrengen in de gemoedstoestand van patiënten in een ziekenhuis?" "Alles is transformatief", benadrukt het echtpaar. "Ook met gebouwen gaat het in de toekomst dezelfde weg op. Balkons aan een wolkenkrabber die naargelang de stand van de zon, de wensen van de bewoner of het tijdstip van de dag in- of uitschuiven? Het is perfect denkbaar. En schrijf het maar op: het komt er ook aan." Xaveer Claerhout en Barbara Van Biervliet staan voor een levensgrote uitdaging. Gezien de exponentieel groeiende vraag naar hun producten van over de hele wereld - vaak door vooraanstaande projectontwikkelaars en designstudio's - moet hun bescheiden kmo in korte tijd een kwantumsprong maken. Dat vergt nieuw kapitaal, nieuwe mensen, nieuwe reeksen - maar ideeën zijn er in overvloed - en de opstart van nieuwe productielijnen, ook in het buitenland. Alles zit in een stroomversnelling. Karel Cambien