Sinds begin 2004 zit Walter Dermul (50) als enige op de voorzittersstoel van de Association ofCommunications Companies ( ACC), de vereniging van reclamebureaus in België. De afgelopen twee jaar deelde hij die functie met zijn collega Harry Demey ( LDV). "Twee jaar geleden dachten we gewoon te weinig tijd te hebben om het voorzitterschap ten volle te kunnen i...

Sinds begin 2004 zit Walter Dermul (50) als enige op de voorzittersstoel van de Association ofCommunications Companies ( ACC), de vereniging van reclamebureaus in België. De afgelopen twee jaar deelde hij die functie met zijn collega Harry Demey ( LDV). "Twee jaar geleden dachten we gewoon te weinig tijd te hebben om het voorzitterschap ten volle te kunnen invullen. Nu hebben we geopteerd voor een voorzitter die twee jaar aanblijft. Na één jaar komt er een ondervoorzitter, die later het voorzitterschap overneemt," aldus Dermul. Ondertussen kan Demey zich concentreren op de reorganisatie binnen de internationale groep Bates, waarvan LDV deel uitmaakt. Patrick Willemarck ( DDB) is ondervoorzitter. De ACC wil commerciële communicatie promoten en de beoefenaars van het vak samenbrengen. De vereniging beperkt zich niet tot de traditionele reclamebureaus, maar staat ook open voor andere disciplines. Er zijn Expertcentres voor brand-activation en direct-marketingbureaus (waarbij samengewerkt wordt met het BelgischDirect Marketing Verbond). Ook met de bureaus voor interactieve reclame lopen gesprekken. Volgens Dermul wil ACC de dossiers behartigen die het belang van de bureaus overstijgen, zaken zoals de contracten tussen bureaus en adverteerders, en regels voor het houden van competities. ACC is niet tegen competities ( wedstrijden die adverteerders organiseren om een reclamebureau te kiezen), maar wil wel dat er regels gerespecteerd worden inzake betaling, briefing, tijd en het aantal gevraagde bureaus. Eind jaren tachtig kregen de reclamebureaus harde klappen, toen de adverteerders de betaalwijze aan de bureaus kritisch gingen bekijken. In die tijd leefden de voorganger van de ACC (de Kamer voor Reclameadviesbureaus) en de Unie van de Belgische Adverteerders als kat en hond. "Nu praten we, is er een betere samenwerking. We hebben zelfs al een modelcontract." Walter Dermul (50). Is: managing partner Quattro/Saatchi & Saatchi en voorzitter van de Association of Communications Companies (ACC). Vrije tijd: koken, reizen en lezen. Ad van PoppelDe Association of Communications Companies, de vereniging van reclamebureaus in België, wil commerciële communicatie promoten en de beoefenaars van het vak samenbrengen.