De wereld is verslaafd aan de SUV. Op die evolutie reageerde Renault als specialist van de monovolume - het Franse merk vond het concept uit met de Espace - behoorlijk laat. Maar vandaag is de inhaalbeweging helemaal rond. Niet alleen hebben de monovolumes in het gamma sierlijker contouren gekregen, zodat ze meer weghebben van een SUV. Daarnaast heeft Renault nu in iedere klasse een échte sports utility vehicle. De...

De wereld is verslaafd aan de SUV. Op die evolutie reageerde Renault als specialist van de monovolume - het Franse merk vond het concept uit met de Espace - behoorlijk laat. Maar vandaag is de inhaalbeweging helemaal rond. Niet alleen hebben de monovolumes in het gamma sierlijker contouren gekregen, zodat ze meer weghebben van een SUV. Daarnaast heeft Renault nu in iedere klasse een échte sports utility vehicle. De Captur bij de kleintjes, de Kadjar in het compacte segment en deze Koleos bij de grote jongens. Technisch is de Koleos verwant aan de X-Trail van Nissan, dat al een paar jaar deel uitmaakt van de Renault-groep. Maar net zoals de Kadjar verfijnder uit de hoek komt dan de Nissan Qashqai, oogt de Koleos jeugdiger en iets frivoler dan zijn Japanse broer. Renault roeit met zijn nieuwkomer wel tegen de stroom in, in deze tijden van diesel-bashing: zoek geen benzinemotor in het gamma. We reden met de krachtigste versie, de tweeliter van 177 paarden met vierwielaandrijving. Die is 7000 euro duurder dan de instapversie met kleinere turbodiesel (1,6 liter van 130 paarden) en tweewielaandrijving. Het rijgedrag is prima. De Koleos gaat niet hellen in stoer bochtenwerk en heeft op oneffenheden ook geen kurkdroge vering. Om technische redenen - het verwantschap met de Nissan - koos Renault voor een CVT-versnellingsbak in de versies met een automaat. Van een continue variabele transmissie zijn we niet meteen fan. Vooral Japanse merken zweren erbij, en dan krijg je bij het accelereren een eng geluid dat doet denken aan een koffiemolen en ook niet synchroon is met de druk op het gaspedaal. Maar zie: Renault is erin geslaagd dat effect bijna helemaal weg te werken. Zozeer dat je de indruk krijgt met een 'gewone' automatische versnellingsbak te rijden. We vonden weelderige beenruimte achterin, bijna dertig centimeter. Weinig auto's hebben dat in dit segment. In de koffer kan minstens 530 liter, ook top. De afwerking kan hier en daar beter. Ook vervelend: er is geen gewone knop voor het geluidsvolume, dat je alleen kan aanpassen op het aanraakscherm. Jo Bossuyt