Power Tools Distribution koopt afgewerkte producten aan bij Atlas Copco-divisies in Zweden, Duitsland, Hongarije, Frankrijk, Italië, India, Bulgarije, de Verenigde Staten, China, Japan en bij externe leveranciers. Het stockeert de aangekochte goederen en verkoopt ze vervolgens aan Atlas Copco-verkoopmaatschappijen, distributeurs of eindklanten in meer dan 150 landen. De grootste afnemers zijn de automobielsector,...

Power Tools Distribution koopt afgewerkte producten aan bij Atlas Copco-divisies in Zweden, Duitsland, Hongarije, Frankrijk, Italië, India, Bulgarije, de Verenigde Staten, China, Japan en bij externe leveranciers. Het stockeert de aangekochte goederen en verkoopt ze vervolgens aan Atlas Copco-verkoopmaatschappijen, distributeurs of eindklanten in meer dan 150 landen. De grootste afnemers zijn de automobielsector, de bouw, wegenbouw en de algemene industrie. "Door die set-up heeft Power Tools Distribution een heel grote omzet", zegt Hans Thibau, algemeen directeur van Power Tools Distribution. Die omzet ligt al enkele jaren boven 600 miljoen euro. In 2009 namen de omzetcijfers wel een duik door de economische crisis. "De eerste signalen kwamen uit de constructie-industrie. De andere industrieën volgden snel. Maar Atlas Copco heeft een sterke basis en wij hebben de crisis goed doorstaan." In 2010 was het weer alle hens aan dek om de snel groeiende vraag bij te benen. "Door de capaciteitsafbouw bij onze leveranciers was dat niet vanzelfsprekend", zegt Hans Thibau. "We lieten goederen zoveel mogelijk overvliegen uit andere werelddelen." Hans Thibau is pas recentelijk algemeen directeur van Power Tools Distribution geworden, maar zijn hele carrière speelt zich af bij Atlas Copco. De grote uitdagingen voor de nieuwe algemeen directeur zijn klantentevredenheid, kosten en duurzaamheid. "Power Tools Distribution heeft zijn plaats in de Atlas Copco-groep verworven door de inzet van alle medewerkers", licht Hans Thibau toe. "Maar ook innovatie is belangrijk. We investeren verder in nieuwe technieken en systemen om onze klanten een nog betere kwaliteit te kunnen leveren. Door onze almaar groeiende productportfolio is dat een ware uitdaging." Atlas Copco heeft net zijn plaats versterkt in de top 100 van 's werelds meest duurzame bedrijven en staat nu op de tiende plaats. "In de toekomst zullen wij dus nog meer dan in het verleden rekening houden met onze ecologische voetafdruk en het welzijn van onze mensen", besluit de algemeen directeur. KATIA GROSEMANS