Midden in de Antwerpse haven bevinden zich de kantoren van Maritime Antwerp Cleaning (MAC), een bedrijf dat zich specialiseert in maritieme service. Om te tonen wat dat allemaal is, troont gedelegeerd bestuurder Patrick Vanden Abeele ons onmiddellijk mee naar kaai 403. Kort samengevat is het dit: schepen helpen schepen. De MAC-vloot - met het paradepaardje de Supermac op kop - vaart bijna dagelijks uit voor onder meer de bestrijding van olievervuiling, het overpompen of -laden van allerhande producten, leveringen aan boord of afvalophaling. Schepen kunnen ook aan kaai 403 aanmeren, om zich eens volledig te laten reinigen. Patrick Vanden Abeele richtte MAC in 2001 op, samen met zijn zakenpartner Marnix Verbeke. Ondertussen mag het bedrijf zich een Trends Gazelle noemen; een snelle groeier dus.
...

Midden in de Antwerpse haven bevinden zich de kantoren van Maritime Antwerp Cleaning (MAC), een bedrijf dat zich specialiseert in maritieme service. Om te tonen wat dat allemaal is, troont gedelegeerd bestuurder Patrick Vanden Abeele ons onmiddellijk mee naar kaai 403. Kort samengevat is het dit: schepen helpen schepen. De MAC-vloot - met het paradepaardje de Supermac op kop - vaart bijna dagelijks uit voor onder meer de bestrijding van olievervuiling, het overpompen of -laden van allerhande producten, leveringen aan boord of afvalophaling. Schepen kunnen ook aan kaai 403 aanmeren, om zich eens volledig te laten reinigen. Patrick Vanden Abeele richtte MAC in 2001 op, samen met zijn zakenpartner Marnix Verbeke. Ondertussen mag het bedrijf zich een Trends Gazelle noemen; een snelle groeier dus. "Vorig jaar zijn we beginnen te investeren in een nieuwe activiteit", vertelt Vanden Abeele. "Het verwerken van het afvalproduct van onze scheepsklanten. Het gaat om een mengsel van olie en water. Vroeger brachten we dat naar andere verwerkingsbedrijven. Tegen betaling uiteraard. Maar nu hebben we onze eigen verwerkingsinstallaties in Hemiksem. We zijn volop aan het proefdraaien en vanaf 2011 moet de nieuwe activiteit beginnen te renderen. Niet alleen omdat MAC dan niet langer andere verwerkingsbedrijven moet betalen, maar ook omdat we na het verwerkingsproces de olie uit het afvalproduct van schepen opnieuw op de markt kunnen brengen. MAC zal in 2011 wellicht in staat zijn om ongeveer 15.000 olie te verwerken, dus dat zal een aardige duit in het laatje brengen." En daarmee is de cirkel rond. Patrick Vanden Abeele maakt zich sterk dat MAC voortaan het hele pakket aan maritieme service kan leveren. Maar er zit nog ander nieuws in de pijplijn. Momenteel is vooral de Antwerpse haven de MAC-actieradius. Toch rukken de vrachtwagens van de maritieme dienstverlener ook uit naar de havens van Gent, Zeebrugge en Oostende - onder meer voor het leveren van goederen aan boord van schepen of voor het ophalen van afvalproduct. Voor de rest wordt de scheepsvloot van MAC slechts af en toe uitgestuurd naar het buitenland. Een opdracht in de haven van Vlissingen is bijvoorbeeld veeleer een uitzondering. Maar daar komt binnenkort misschien verandering in. "We zijn volop bezig met de promotie van ons grootste schip - de Supermac - in het buitenland. Dat hebben we zelf ontworpen als een multifunctioneel vaartuig. De Supermac heeft bijvoorbeeld alles aan boord om olievervuiling te bestrijden. Begin dit jaar ben ik daarvoor in Abu Dhabi geweest, maar ook in Kroatië is de interesse groot. Het bestrijden van olievervuiling in de havens van die landen staat nog in zijn kinderschoenen." Klinkt veelbelovend allemaal, maar een blik op de balans van MAC laat storm op zee vermoeden. In 2009 dook het bedrijfsresultaat diep onder nul, in vergelijking met de jaren daarvoor. De crisis? Voor een deel wel, ja. Het crisisjaar 2009 werd gekenmerkt door minder scheepstrafiek, en dus minder opdrachten voor MAC. Vooral het reinigen van schepen werd - en wordt - uitgesteld tot in betere tijden. Aan de andere kant: olievervuiling trekt zich niks aan van crisissen, dus zo conjunctuurgevoelig is MAC nu ook weer niet. De verklaring voor de minder goede cijfers in 2009 is dat de maritieme dienstverlener toen fors investeerde. "De investeringen in de nieuwe verwerkingsactiviteit zijn de hoofdverantwoordelijke voor het negatieve nettoresultaat", legt Patrick Vanden Abeele uit. "Bovendien zaten we in 2009 nog met enkele zware afschrijvingsprogramma's, onder meer voor onze nieuwste schepen. De meeste daarvan werden in de loop van dit jaar afgerond." 2010 wordt met andere woorden een overgangsjaar voor MAC en vanaf 2011 is het opnieuw 'volle gas'. MAC hoopt in dat jaar zowel zijn nettoresultaat als zijn omzet met 25 à 30 procent te kunnen laten groeien. Vooral dankzij de nieuwe verwerkingsactiviteit. Ook het leveren van goederen aan boord is een snelgroeiende poot waar MAC op hoopt te steunen. In korte tijd groeide het aantal opdrachten van één à twee per week naar zes, of zelfs zeven leveringen per week. En wat na 2011? Blijven groeien, natuurlijk, maar niet langer in ijltempo. Op eigen kracht, jawel. Met MAC opgaan in een grote maritieme groep ziet Patrick Vanden Abeele niet zitten. Concurrenten van MAC in de Antwerpse haven zijn Kayak Maritime Services en Belgian Oil Services. Ook de Brabo Cleaning Company beconcurreert MAC, maar dan enkel met de bestrijding van olievervuiling. "Met Belgian Oil Services werken we af en toe samen", vertelt Vanden Abeele. "Als MAC materiaal tekort komt voor een bepaalde opdracht. Of omgekeerd. Verder dan dat gaat het niet. Competitie is gezond; het houdt je wakker." "Ik hou mijn concurrenten niet voortdurend in het oog. Je moet vooral denken aan je eigen bedrijf. Over hoe je dat gezond kunt maken en houden. Voor mijn part mogen mijn concurrenten zo veel hooi op hun vork nemen als ze willen. Dan houden ze almaar minder tijd over om iets goed te doen." (lacht)Voor MAC is the skythe limit. En de enige echte droom die Patrick Vanden Abeele durft te koesteren, is de wereld rondzeilen. Ooit. Samen met zijn vrouw, die al even zot van zeilen is als hijzelf. celine de coster, fotografie michel wiegandt