Brainwear

"Brillen met oortjes zijn een vrij nieuwe uitvinding. Ik zocht een alternatief, met Brainwear als resultaat. Helaas bleek de idee niet zo nieuw te zijn: op een beurs kwam iemand me vertellen dat zo'n bril 200 jaar geleden al bestond. Toen verdween de montuur grotendeels onder de pruik van de drager. Eén man uit Brussel kocht er vijf stuks van omdat hij voor de rest van zijn leven niets anders meer wou dragen."
...

"Brillen met oortjes zijn een vrij nieuwe uitvinding. Ik zocht een alternatief, met Brainwear als resultaat. Helaas bleek de idee niet zo nieuw te zijn: op een beurs kwam iemand me vertellen dat zo'n bril 200 jaar geleden al bestond. Toen verdween de montuur grotendeels onder de pruik van de drager. Eén man uit Brussel kocht er vijf stuks van omdat hij voor de rest van zijn leven niets anders meer wou dragen."Als u meteen 'Boogie Boy' roept bij het zien van deze bril, verbaast ons dat niet: Paul Ambach alias Boogie Boy liet zich in onze contreien al eens op een podium opmerken met dit model. De zakenman-muzikant is een trouwe fan van Theo. Wim is een typische Theobril: flamboyant, vrolijk en opvallend.Walter maakt deel uit van The Designer Collection, waarin Theo een eresaluut brengt aan de Antwerpse modeontwerpers. "Ik zag in het begin de Zes van Antwerpen bezig. Wat zij konden met kleren, konden wij met brillen, dacht ik. Toch hebben deze brillen niets met mode te maken. Het was een idee van Wim Somers om ze aan de zes te linken."You love it or you hate it: het zou de tagline kunnen zijn van Theo. Patrick Hoet bewandelt met zijn ontwerpen nooit de gulden middenweg. Al is dat veranderd sinds de Theobrillen wereldwijd succes kennen: "Theo is een vrij groot bedrijf geworden, waardoor ik commerciële compromissen moet sluiten. Door compromissen vervlakt een product. Spijtig." Met Lace sleepte Patrick Hoet in 2005 de Henry Van de Veldeprijs voor beste product in de wacht. Het model werd gemaakt voor het Belgische paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Aichi (Japan). Hoet creëerde een bril geïnspireerd op Brugse kant, een bekend exportproduct in Japan. "Je zou denken dat je niet goed kan zien met die bril, maar de hersenen filteren de storende elementen na een tijdje weg. Het is daarna alsof je een zonnebril op hebt."De brillen van Theo springen in het oog. Is het niet door een felgekleurd montuur, dan wel door de opvallende vormgeving, zoals bij de Azizi, waarbij een sierlijk montuur voor de bril zit. "Ik zocht bij Azizi een manier om het montuur los te maken van de glazen. Er zit een heel mooie beweging in dit montuur, vind ik.""Satisfashion zijn de glamourrijke zonnebrillen van Theo, waarvan er een paar collecties geweest zijn. De naam gebruiken we niet meer, wat jammer is: ik vind 'm geslaagd. Als grap heb ik op het glas van deze bril wimpers gezet. Een hele vrouwelijke, verleidelijke bril, die helaas niet het succes heeft gekend dat hij verdiende."De bril van de doorbraak. "Dit model kende succes omdat de markt er opeens rijp voor was. Deze bril werd niet alleen gekocht om te zien, maar ook om gezien te worden. In het begin waren het vooral homoseksuelen - van kappers tot kunstenaars - die ermee rondliepen. Daarna werd het voor meer mensen acceptabel om dit model te dragen."Mele is een bril uit 2000 die bekend werd doordat onder meer Bill Gates en Yves Leterme hem droegen. Patrick Hoet is er niet tevreden over. "Brillen van Theo moeten trendsettend zijn: als mensen als Bill Gates en Yves Leterme ze dragen, ben je verkeerd bezig. Theo mag niet mainstream zijn."Flipper is een mannelijke, speelse bril. Niet zo opvallend als sommige andere Theobrillen, maar om compromisloze brillen te ontwerpen, heeft Patrick Hoet intussen een eigen label gecreëerd. "Daar kan ik doen wat ik wil. Misschien wordt dit label wel zo groot dat ik opnieuw compromissen moet sluiten, zoals bij Theo. Al geloof ik niet in het dogma dat een bedrijf moet groeien."Theo goes blingbling. Voor één keer dan toch: in het Designmuseum in Gent loopt onder de titel Theo d'Or een overzichtstentoonstelling waarin gouden versies te zien zijn van de bekendste Theobrillen, waaronder deze Critus. "Die komt uit onze beginperiode. Hij werd in eerste instantie gemaakt in de kelder van een Gentse opticien. Technisch heel vernieuwend", zoals bij de Azizi, waarbij een sierlijk montuur voor de bril zit. "Ik zocht bij Azizi een manier om het montuur los te maken van de glazen. Er zit een heel mooie beweging in dit montuur, vind ik." "Julia is een plezante bril die door zijn vormgeving opvalt, maar ook technisch heel goed in elkaar zit. Veel mensen vinden het raar, maar opvallen is nooit een doel geweest bij het ontwerpen van Theobrillen. Een bril moet het verlengde zijn van iemands persoonlijkheid, daar gaat het om. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken op iemand. Een bril is daarbij belangrijker dan kleding: je kijkt elkaar in de ogen."Vorig jaar kwam Charitas op de markt, een uniseks bril waar Patrick Hoet behoorlijk trots op is. "Zeker, omdat er een nieuw scharniermechanisme in zit. Hij is makkelijk af en aan te doen, zonder dat hij tegenwerkt of knelt. We willen het procedé laten beschermen. De bril heeft een heel zuivere lijn. Heel mooi én vernieuwend: een goede Theobril, dus. Hij verkoopt ook goed."De collectie Vingtage knipoogt naar de vintagerage in de interieurwereld én naar het twintigjarige bestaan van Theo. De collectie is geïnspireerd op bekende brildragers uit de jaren vijftig en zestig, zoals Buddy Holly, Ray Charles en Roy Orbison. "Dit is geen ontwerp van mij, maar van de huisontwerper van Theo, Serge Bracke. Die is er gekomen omdat Theo anders te afhankelijk is van mij. Logisch, want ik ben al 55. Ik vind dit sowieso een mooi ontwerp.""Tagliatelli is de blikvanger van een collectie zonnebrillen. De vorm van de bril is met de laser gesneden, een techniek die wij als een van de eersten gebruikten in de optiekwereld. Tagliatelli is meer een grapje om de aandacht te vestigen op de rest van de collectie. Al zijn er mensen die graag zo'n extravagante bril kopen."In 1995 lanceerde Theo Eye-witness, waarvan er sindsdien elk jaar twee nieuwe collecties worden gelanceerd. Net als het menselijke gezicht zijn de modellen van Eye-witness asymmetrisch. Een symmetrische bril is volgens Patrick Hoet een gemakkelijkheidoplossing: een echt goede bril moet asymmetrisch zijn."Een bril met een heel vrouwelijke lijn, opnieuw. De bijbehoren- de Papy was heel wat minder. Het is veel moeilijker om mooie dingen te maken voor mannen. Bij vrouwen kan je meer zachte lijnen gebruiken, daar hou ik van. Ik heb drie jaar avondschool modeltekenen gevolgd aan de academie. Daar heb ik gezien dat een vrouwenlichaam veel mooier is dan dat van een man."Deze Eye-witness LD was goed voor een Silmo d'Or, een optiekaward die vernieuwing, technologie en creativiteit bekroont. De ontwerpen van Theo werden veelvuldig gekopieerd, iets waar Hoet een ambivalente houding tegenover heeft: "Dat een model gekopieerd wordt, is het ultieme bewijs van waardering. Maar blij kan je er niet mee zijn.""Cabrio is een opgewekte, maar door zijn hoekige vorm ook een beetje agressieve bril. Geen idee waar ik het idee vandaan heb gehaald. Mijn ontwerpen krijgen op allerlei manieren vorm. Soms komt de idee zomaar uit de lucht vallen, zoals bij de balkbril, soms krijg je ideeën door in tijdschriften te bladeren."Eye-witness AJ is een buitenissige bril met een zwaar montuur. Hoet laat zich bij het creëren leiden door zijn ideeën, wat hem uniek maakt. "De meeste optiekbedrijven hebben een machinepark en moeten in functie daarvan ontwerpen. Het moet renderen. Wij werken anders: wij ontwerpen brillen en kijken dan wie ze kan fabriceren. Zo blijven we vernieuwen."Door Dominique Soenens