ALEX JOOS (50): ‘IK WIL EEN COMMUNITY BOUWEN’

Zijn familiebedrijf, de drukkerij Joos, mag dan in volle expansie zijn, toch nam Alex Joos er een jaar geleden nog een mandaat bij. Hij werd de voorzitter van de Vlerick Alumni.

Hoe kijkt u terug op het eerste jaar als voorzitter?

ALEX JOOS. “Ik heb in het eerste jaar vooral de school verkend. De Vlerick Business School is de laatste twintig jaar sterk geëvolueerd. Ze is gegroeid en ambitieus geworden. Daarnaast is de alumnivereniging, met haar professionele ondersteuning, de vele vrijwilligers en de inzet van de diverse besturen, een enorme ervaring. Als voorzitter wil ik de alumnivereniging in lijn met de visie en ambitie van de school zetten.”

Zijn er dingen die u onderschat hebt?

JOOS. “Dat de tijd vliegt. We werken aan een nieuwe strategie. Als ik in de eerste termijn van mijn driejarige mandaat een veranderingsproces wil inzetten, dan moeten we in het tweede jaar een versnelling hoger schakelen.”

Slaagde u erin de betrokkenheid van de leden – uw grootste ambitie een jaar geleden – op te krikken?

JOOS. “Een jaar is te kort. Ik heb de raad van bestuur van de alumni wel op één lijn gekregen en de strategische oefening verder op scherp gezet. Ik merk van de leden een grote betrokkenheid, maar de ambitie ligt hoger. De kern van de betrokken alumni is nog te beperkt. Maar met die kleine groep hebben we veel gerealiseerd, zoals de organisatie van de winterreünie en de Vlerick Award. De kwaliteit van de evenementen was top.”

Is het Vlerick Alumni-netwerk er ook om zaken te doen?

JOOS. “Het Vlerick-netwerk is groot, kwalitatief en zeer divers. Voor een louter ‘ons kent ons’ zijn we met te veel. Wat iedereen met het netwerk doet, is allang niet meer onder één noemer te plaatsen. We hebben allemaal iets bijzonders meegekregen, een opleiding aan de beste businessschool van de Benelux die een plaatsje in de Europese top ambieert. Maar het hoort er nu eenmaal bij: formele en informele contacten, wining and dining en zakendoen. Daar is niets mis mee, toch?”

Wordt netwerken meer en meer digitaal?

JOOS. “Dat is een van de kerndoelstellingen van onze nieuwe strategie. We hebben de ambitie een community te bouwen, zowel off- als online. Het onlinenetwerk schept banden. Dat netwerk moet sterker en exclusiever worden, en meer waarde creëren voor de leden. Maar je kunt slechts vertrouwen opbouwen door elkaar ook in het echt te spreken en ervaringen uit te wisselen. Daarop boeten we dus zeker niet in.”

Hoe combineerde u uw mandaten met uw functie als CEO?

JOOS. “Zoveel mandaten heb ik niet. Naast voorzitter van de Vlerick Alumni ben ik nog consulair rechter. Group Joos zit nu in een uitdagende en boeiende periode en die slorpt veel van mijn tijd op. Ik heb echter een sterke ploeg die mij heel wat operationeel werk uit handen neemt. Dat geeft mij ruimte om structureel te bouwen aan de groei van het bedrijf, wat aardig lukt.”

U werd dit jaar vijftig. Wat doet dat met een mens?

JOOS. “Ik heb onlangs een een hernia-operatie ondergaan, maar meestal voel ik me geen vijftig. De goesting om er voluit voor te gaan is nog nooit zo groot geweest. Ik heb mij lang overal de jongste gevoeld, omdat ik al op jonge leeftijd de kans kreeg verantwoordelijkheid te nemen. Nu ben ik geregeld de oudste rond de tafel. Dat voelt soms vreemd aan.”

KC

“Het Vlerick-netwerk is groot, kwalitatief en zeer divers. Voor een louter ‘ons kent ons’ zijn we met te veel”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content