Alex De Ryck kwam ruim een jaar geleden aan het hoofd van Hansen Transmissions, de Kontichse producent van tandwielkasten voor windturbines. Het was geen stap in het onbekende, want hij was er al financieel directeur sinds 2004. De nieuwe CEO had de handen vol, want de groep met vestigingen in België, India en China had zich verslikt in de economische crisis. Nu nog draaien de fabrieken op halve capaciteit.
...

Alex De Ryck kwam ruim een jaar geleden aan het hoofd van Hansen Transmissions, de Kontichse producent van tandwielkasten voor windturbines. Het was geen stap in het onbekende, want hij was er al financieel directeur sinds 2004. De nieuwe CEO had de handen vol, want de groep met vestigingen in België, India en China had zich verslikt in de economische crisis. Nu nog draaien de fabrieken op halve capaciteit. ALEX DE RYCK (CEO HANSEN TRANSMISSIONS). "Ik heb mijn eigen accenten gelegd. Technologisch staan we sterk, maar de markt is veel competitiever geworden. Daarom moesten we klantgerichter worden. De productontwikkeling moest dus sneller. En dat deed het bedrijf wat kraken. Hansen werd zeer hiërarchisch aangedreven, in silo's, en plotseling moest iedereen samenwerken. We hebben ook onze industriële divisie verkocht en zijn nu volledig gefocust op hernieuwbare energie." DE RYCK. "De richting waarin we gaan, is de juiste. Soms vraag ik me wel af of we niet te traag gaan in ons veranderingsproces. Maar vier jaar geleden duurde het twee jaar om een nieuw product te ontwikkelen. Vandaag krijgen we dat in anderhalf jaar rond. Alleen hebben we nu twee jaar verlies geleden en dat kan niet blijven duren." DE RYCK. "Integendeel. Ik denk dat zij blij zijn dat er een project is en dat we hier niet gewoon staan te lanterfanten." DE RYCK. "Meer open, hoop ik. Ik ga er ook van uit dat ik het niet alleen kan. Er zijn hier 1500 mensen die het bedrijf trekken. Als er een woord is waar ik achter sta, is het empowerment. Ik denk dat mensen nu weten dat ze beslissingen kunnen en mogen nemen." DE RYCK. "Laten we ook niet overdrijven. Het verlies is er omdat we heel veel afschrijvingen boeken. Zodra we onze capaciteit beter benutten, is dat verlies automatisch weg. Er zijn ook andere manieren om dat weg te werken. We waren een bedrijf dat niet te nauw op de kosten keek. Nu gaan we zuiniger om met onze middelen." DE RYCK. "Ik betwijfel dat. Wat in Japan gebeurt, hoe erg het ook is, is een tijdelijk fenomeen. Ik denk niet dat dit economisch een grote structurele impact heeft. Voor ons is de meest drijvende factor trouwens de olieprijs. En die staat relatief hoog, wat positief is voor ons. Maar de gasprijs staat in Amerika nog zeer laag, en zolang dat duurt, zal er daar geen druk zijn om naar iets anders over te schakelen." DE RYCK. "Dat viel wel mee. Ik word wat ouder en bezadigder. Niet dat je dan minder creatief wordt, maar je kijkt toch anders aan tegen de dingen. Vroeger begon ik meteen te hollen. Nu denk ik iets langer na." DE RYCK. "Ik lees af en toe. En soms ga ik me bezinnen. Ik ga graag naar het zuiden van Frankrijk, en dan zit ik aan zee, met de blik gericht op de horizon. Sport is nooit echt mijn ding geweest." Be.L." Ik denk dat mensen nu weten dat ze beslissingen kunnen en mogen nemen"