Alain Visser (50): ‘Onze merkencultuur is heilig’

Begin september 2012 werd de Vlaming Alain Visser, na acht jaar in het Europese hoofdkantoor van Opel, de wereldwijde verkoopdirecteur van Volvo Cars in Göteborg. “Zweden is een uniek land, maar die vreselijk lange en koude winter is minder fijn.”

Ook de verkoopcijfers van Volvo Cars waren behoorlijk kil. Sinds het topjaar 2011 bleven ze maar achterruitgaan.

ALAIN VISSER. “Die daling hadden we voorzien. We hebben de voorbije maanden 80 procent van onze modellen opgefrist. De teruggang is verminderd sinds de zomer van 2013. Onze verkoop gaat weer vooruit, en in 2013 zullen we minstens het niveau van 2012 halen, dus een verkoop van 421.951 wagens. Als je dan ziet dat de algemene markt in Europa naar verwachting met 5 procent daalt, is dat een mooi resultaat.”

Toch geeft de consument de voorkeur aan Duitse luxemerken zoals Audi, BMW of Mercedes. Volvo is de outsider?

VISSER. “Onze Duitse concurrenten zijn jaloers op de waarden die Volvo weerspiegelt, zoals Scandinavië, familie, veiligheid. Maar wellicht zijn we tot nu iets te braaf geweest. We verkopen jaarlijks ruim 400.000 wagens. Dat aantal willen we verdubbelen. We gaan onze merkidentiteit op een andere manier uitbouwen, met minder decibels dan in de gewone autowereld. Iedereen doet vandaag hetzelfde: reclame, tv-spots, motorshows, sponsoring. Wij willen als klein merk die clichés doorbreken. Dat betekent risico’s nemen. Bij de lancering van ons nieuwe model XC90 begin 2015, zullen we tonen hoe we dat traditionele autoplaatje willen doorbreken.”

Dat nieuwe model wordt niet in Gent gemaakt. Er is het voorbije jaar onrust ontstaan over de toekomst van die fabriek.

VISSER. “Als je naar de evolutie van de autoproductie in België kijkt, is enige ongerustheid logisch. Maar Gent is een mijlpaal in onze business. Er is geen enkel plan om die fabriek ter discussie te stellen. We bouwen er vandaag de belangrijkste volumemodellen. Gent blijft een belangrijke factor voor Volvo Cars.”

U bracht nieuw bloed in uw directiecomité. Niet tevreden over uw voorgangers?

VISSER. “Integendeel. Bij Volvo Cars heerst een enorme merkencultuur. Dat is een van de meest onderschatte elementen in de bedrijfswereld. Alleen wordt de interne cultuur veranderd in functie van een duidelijk groeiperspectief. We gaan nog meer de focus leggen op grote en nieuwe landen zoals Rusland. Op die strategisch belangrijke markt groeit het luxesegment zeer snel. Daarnaast zijn er uiteraard onze prioritaire en grootste markten Verenigde Staten, China en Zweden.”

U werkte bij Ford en Opel, spelers in het middensegment van de markt. Wat maakt Volvo anders?

VISSER. “Het is dag en nacht verschil. Volvo Cars is een klein bedrijf, niet alleen in volume, maar ook in mensen. We zijn een onafhankelijk bedrijf, zonder een grote hoofdkantorenmentaliteit. De merkencultuur is heilig. Alles draait rond mensen, veiligheid. Onze veiligheidsstrategie is al tachtig jaar oud.”

Wellicht typisch Zweeds?

VISSER. “Een uniek land, met een prachtige natuur. Ik woon en werk al 22 jaar in het buitenland, maar Zweden heeft wellicht de meest unieke cultuur. Met wat gesloten, maar heel vriendelijke en warme mensen. Bescheiden en stijlvol. De kennis van de Zweedse taal begint overigens te lukken, elke week volg ik twee uur taalles.”

W.R.

“De fabriek in Gent van Volvo Cars staat niet ter discussie”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content