KOMFORT
...

KOMFORTAir France, jawel de luchtvaartmaatschappij, biedt een limousine service aan tussen België en Charles-de-Gaulle. De statige wagen met drietalige chauffeur komt u thuis ophalen en zet u 150 minuten later af aan de Parijse luchthaven. Stopt Air France haar shuttledienst in samenwerking met Sabena op Parijs ? Nee. Voorlopig blijven de 9 dagelijkse vluchten, goed voor 1000 reizigers per dag, behouden. Doch tijdens de weekends zijn de vluchten Brussel-Parijs minder frekwent. En wie dan vanuit Brussel via Parijs naar elders in de wereld wil, niet Europa welteverstaan, heeft gegarandeerd een slechte verbinding. Om deze dierbare klanten niet te verliezen, biedt Air France sinds een goede twee maand een limodienst aan voor de reizigers in zaken- en eerste klasse, Concorde-passagiers inkluis. Een loze marketingstunt ? "Gemiddeld rijden er 25 limousines per maand tussen Brussel en Parijs, samen goed voor een veertigtal passagiers, " aldus Air France.Rond Kerstmis sukkelde een kollega het redaktielokaal binnen met een gezicht vertrokken van de pijn en de handen op de rug. Hernia. Twee dagen later bel ik een topambtenaar van de Vlaamse administratie. "Mr. Z is al een paar weken ziek, " aldus de vriendelijke sekretaresse, "hernia. " En een week na nieuwjaar krijg ik een ellenlange telefoon van een vriend die voor de luchthaven van Zaventem werkt. "Ah, " zegt het anders zo gehaaste heerschap, "ik lig in bed. Hernia. " Wat scheelt aan de mannen dezer dagen ? Waar zijn de sterke bonzen van vroeger ?Weg. Volgens een recente studie van het Britse ministerie van Gezondheid heeft een derde van de mannen tussen 25 en 35 jaar oud rugpijn. Het wordt beter : 43 % van de mannen tussen 35 en 44 jaar en tussen 44 en 55 jaar hebben last van hun rug. Vroeger was de kwaal voorbehouden voor metsers, nu hebben ook kantoorwerkers ermee te maken. De ekonomische gevolgen van van rugpijn zijn niet te onderschatten. Een onderzoek van het hogergenoemde ministerie van Gezondheid bracht aan het licht dat 1 % van alle tewerkgestelden één of meerdere dagen had vrij genomen in de voorbije maand omwille van rugpijn. Rugpijn blijkt de tweede reden, na de banale verkoudheid, voor een doktersbezoek. LUFTHANSAHet bedrijf betaalt het ticket, de reiziger verzamelt de "free miles". Lufthansa introduceert een alternatief dat de firmakas ten goede komt.Bij de lancering van de eerste frequent flyer-programma's begin jaren tachtig reageerden de reizigers een beetje lachend. "De luchtvaartbonzen zijn ook eens gaan winkelen en nu willen ze hun stoelen slijten zoals winkeliers hun schoenen : 12 paar kopen, één paar gratis. " Maar de marketingafdelingen van de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hadden het goed gezien. De getrouwheidsprogramma's elke luchtvaartmaatschappij heeft er ondertussen één waarbij voor elk aantal gevlogen mijlen gratis mijlen werden verleend aan de reiziger, werden een waar sukses. Niet in het minst bij de zakenreiziger, die op persoonlijke titel de gratis mijlen opspaart, terwijl het bedrijf de betaler is van het ticket. Anders gesteld, na x aantal trips naar de VS of het Verre Oosten op kosten van de onderneming kan mevrouw (of mijnheer) en/of kindlief tijdens de vakantie gratis mee dank zij de opgespaarde mijlen.Leuke extra's die echter door steeds meer bedrijven met lede ogen worden aanzien. Niet onterecht overigens. Lufthansa kreeg weet van het ongenoegen en bracht eind vorig jaar een alternatief op de Belgische markt : een bedrijfsbonusprogramma met de moeilijke naam Corporate Mileage Dividend Plan (CMDP). CMDP heeft in een maand tijd al meer dan 150 klanten. De bedrijven krijgen maandelijks een staat met de op Lufthansa gevlogen trajekten en bijeengespaarde mijlen. De firma ruilt de opgespaarde mijlen in tegen gratis LH-tickets of kosteloze upgrades naar een hogere vliegklasse. De besparing volgens de organizatoren tot 10 % op het vliegbudget loopt snel op want dit bedrijfsbonusprogramma geldt voor alle 139 Lufthansabestemmingen (in 90 landen), in alle vliegklassen en voor alle tarieven. Wie komt in aanmerking voor het CMDP ? "In principe sluiten we niemand uit, " aldus Lufthansa, "maar het is duidelijk dat beide partijen er beter moeten van worden. De bedrijven die willen intekenen op de CMDP-formule dienen jaarlijks een vooraf te negotiëren minimum aan Lufthansa-tickets af te nemen. " Dit unieke bedrijfs-bonusprogramma van de Duitse luchtvaartmaatschappij loopt ondertussen in Skandinavië, Nederland, Luxemburg, België en de Verenigde Staten, waar het produkt is ontwikkeld. Naast het traditionele frequent flyer-programma, Miles & More heeft Lufthansa nu ook CMDP om tegemoet te komen aan de wens van het bedrijfsleven voor een rentabiliteitsverbetering van hun reisbudgetten.CATHY BUYCKMILES & MORE Traditioneel frequent flyer-programma maakt kaders blij, bedrijvenongelukkig.