AKSENTEN. MOTOR

Ad Van Poppel medewerker Trends

ZIJSPAN

Wie tijdens het paasweekeinde niets om handen heeft, kan naar de Grenslandhallen in Hasselt voor de “Eerste motor- en kleding-event”. Deze beurs biedt vooral motorkleding, die 60 % van het aanbod uitmaakt. Er zijn ook stands over verzekeringen en financieringen. En natuurlijk kunnen er motorfietsen verkocht en gekocht worden, zowel door handelaars als door partikulieren.

Vinden de dealers het niet wat vervelend dat er ook tweedehands wordt verkocht ? Organizator Philippe Vanesch (van Tessloo Events vzw) meent van niet. “De prijs van een tweedehands motor ligt veelal dichtbij die van een nieuwe. Voor een paar tienduizenden méér kan je wellicht een nieuwe motor kopen in plaats van een okkazie. We hebben nieuw en tweedehands wel streng gescheiden gehouden. “

Het is de laatste tijd druk, wat motorbeurzen betreft. In maart hadden we al Motor 95 en Motor Belgium, respektievelijk in Antwerpen en Mechelen. En Vanesch heeft gehoord dat er ook in Namen en Luik initiatieven zijn. Beurzen blijken flink wat volk te trekken maar begint het niet wat veel te worden ? Vanesch : “De meesten kopen hun motor in april : in de winter is het te vroeg, in september is het te laat. De dealers moeten in deze periode hun geld verdienen. Na april zijn de motorrijders de hort op. “

Inlichtingen : Tessloo Events, tel. (013) 67.23.40.

Wie eens écht ongeremd hard wil gaan met de motor, zonder angst om bekeurd te worden, kan daarvoor één woensdagvoormiddag per maand terecht op het circuit van Zolder. Na een verplichte instruktie (alleen de eerste keer) kan de liefhebber twee uur lang op de omloop rondrijden.

Walter Goossens (sales & promotion Zolder) zegt dat het niet de bedoeling is dat men tegen elkaar een wedstrijd gaat rijden : het gaat er vooral om wat bij te leren. “Je moet je eigen mogelijkheden en die van de motor ontdekken, en onder toezicht je rijstijl verbeteren. Cowboys die tegen elkaar gaan racen of de anderen in gevaar brengen, worden zonder pardon van het circuit geplukt. Normaliter rijdt men eerst achter een zogenaamde pace-motor. Die toont de ideale lijn, waar je moet remmen, waar je de bocht moet aansnijden. Dat gaat aanvankelijk in een zeer gezapig tempo, om dan gaandeweg te versnellen. “

Het vrij rijden op het circuit van Zolder kent vooral groot sukses bij motorrijders (na de middag mogen automobilisten de baan op). Er kan dit jaar nog gereden worden op de woensdagen 12 april, 10 mei, 14 juni, 12 juli, 9 augustus, 13 september, 4 oktober en 1 november. Bovendien zijn nog twee dagen exclusief voor motorrijders voorbehouden : 19 juli en 16 augustus.

Het circuit is open van 9 tot 12 uur, inschrijven kan vanaf 7 u.30. De uitlaat mag niet meer dan 95 decibels produceren ; lederen kledij (en natuurlijk een helm) is verplicht. Omdat het aantal deelnemers beperkt is, wordt aangeraden vooraf te reserveren.

Inlichtingen : Circuit Zolder, tel. (011) 42.39.43, fax (011) 43.40.58.

BMW R1100R

Anderhalf jaar na de nieuwe sportieve boxer brengt BMW een basismodel ervan op de markt. Het is een opvallende verschijning.

In 1993 bracht BMW een geheel vernieuwde boxer-motor uit, de R 1100 RS. Het ging om een tweecilinder van 1085 cc, met vier kleppen per cilinder. Anders dan de meeste motoren had de R 1100 RS geen twee veerelementen in de poten van de voorvork, maar een centraal geplaatst element onder de tank. Daarvan was echter weinig te zien door de gestroomlijnde bekleding. Nu is er ook een “naakte” versie van deze machine, de R 1100 R, waar de onortodoxe voorvering wel duidelijk zichtbaar is.

De R 1100 R valt op door het grote motorblok dat een dragende funktie heeft. Een dikke uitlaat (met katalysator) steekt fier omhoog. De vormgeving is “anders” : je houdt ervan of niet. Rijders met wat langere benen kunnen hun knieën niet makkelijk tegen de tank leggen, omdat daar een “deuk” in zit. Voor de rest is de zitpositie goed : een breed stuur, de voetsteunen op de juiste plaats, een zadel waarin je nauwelijks van positie kunt veranderen. Je zit en je blijft zitten ; van sportief uit het zadel gaan hangen is geen sprake.

Deze motorfiets vertoont wel meer afwijkingen. Zo is de toerenteller niet even groot als de kilometerteller, maar staat in een mini-uitvoering rechts ervan ; voor de symmetrie is links een klokje geplaatst. Normaliter zit op het stuur één knop om de richtingaanwijzers aan en uit te schakelen, maar hier is er links en rechts een aparte knop voor het aanzetten plus rechts nog eens een knop om ze uit te schakelen. De eerste kilometers zit je dan ook minder op het verkeer te letten dan na te denken over de manier waarop je de richting moet aangeven.

De R 1100 R rijdt plezierig, al geeft hij bij stapvoets rijden toch een wat log gevoel. Dit is duidelijk geen motor voor het sportieve gooi- en smijtwerk wat echter niet wil zeggen dat hij niet goed stuurt. De fiets ligt zeer stabiel op de weg, ook in lange bochten.

Deze BMW is bedoeld om grote afstanden te rijden met niet al te hoge snelheden (anders wordt de winddruk veel te sterk). De motor is zeer krachtig : het vermogen komt al vroeg vrij en blijft komen tot tegen de 7000 toeren per minuut. De acceleratie is beter dan verwacht : na 4,3 sekonden zit je al aan 100 km/u. Het blok is echter niet helemaal trillingsvrij.

Er is heel weinig kracht nodig om de motor op de middenbok te zetten ; de eerste keer verkijk je je daarop. Een nadeel is wel dat de middenbok wat krap zit tussen het versnellingspedaal en de voetsteun. Vooral met motorlaarzen aan is het mikken om te voorkomen dat je de motor in de versnelling trapt. Maar voor de rest is er niks mis mee.

AD VAN POPPEL

BMW R 1100 R Bedoeld om grote afstanden te rijden met niet al te hoge snelheden.

TECHNISCHE FICHE

Motor : tweecilinder boxer met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Gekombineerde lucht- en oliekoeling. Vijf versnellingen.

Cilinderinhoud : 1085 cc.

Maximum vermogen : 80 pk bij 6750 toeren.

Topsnelheid : 197 km/u.

Aandrijving : cardan.

Vering : centraal veerelement voor en achter (BMW Telelever).

Remmen : voor twee schijven (Brembo, 305 mm), achter één schijf (Brembo, 276 mm).

Verbruik : 4,6 liter per 100 km bij 90 km/u ; 5,9 liter bij 120 km/u.

Tankinhoud : 21 liter.

Prijs : 370.000 frank.

Importeur : BMW Belgium, Industriepark De Vliet, Lodderstraat 16 in 2880 Bornem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content