ZIJSPAN
...

ZIJSPANVolgens de gegevens van Febiac werden vorig jaar in ons land 14.017 nieuwe motoren ingeschreven : 811 minder dan in 1993, of een daling van 5,5 %. De Japanse merken blijven de boventoon voeren, al zakte hun marktaandeel van bijna 90 % naar 76,1 %. De oorzaak moet onder meer gezocht worden in de dure yen, waardoor de prijsverschillen met de Europese merken verkleind of geheel verdwenen zijn.In ons land is Honda nog altijd marktleider met 3415 stuks (-5,5 %), gevolgd door Suzuki met 2765 (-19,2 %), Yamaha met 2592 (-14,5 %) en Kawasaki met 1919 (-13,3 %). Als eerste niet-Japans merk maakt BMW de top-vijf vol met 1263 eksemplaren (+49,6 %). De sterkste groeier was vorig jaar Ducati (van de Cagiva-groep) met +70,7 %. Het meest verkochte model was de Yamaha Diversion 600. Bij de tweedehandsmotoren steeg het aantal inschrijvingen met 7 % tot 45.114.Motorrijden in Vlaanderen is de tweede gids voor motorrijders in de Visum-reeks. Net als Motorrijden in de Ardennen is ook deze gids geschreven door Dirk Melkebeek (hoofdredakteur van het blad Motoren en Toerisme). Het nieuwe boek beschrijft negen routes door het Vlaamse land, samen goed voor 2000 kilometer motorplezier. Het is uitgegeven door Globe (een initiatief van Roularta Books, VAR en Scoop) ; de prijs bedraagt 545 frank.Voor wie ook eens een ritje over de grens wil maken, heeft Adventure Tours in Nederland twee sets van motortoergidsen uitgebracht met uitstappen in Noordoost-Nederland en Zuidwest-Nederland. Elke rit is 200 kilometer lang. Informatie bij Adventure Tours, Postbus 4213 in NL 9701 EE Groningen, tel. (00-31-50) 14.44.01.Het Italiaanse Cagiva lanceerde vorige maand de River, een eencilinder van 601 cc. De motor is eenvoudig gehouden en vooral bedoeld voor het woon-werkverkeer. Tot de standaarduitrusting behoren twee zijkoffers (inclusief rugzakken) en een klein schermpje aan het stuur. De eencilinder is een eigen Cagiva-ontwerp ; het gaat om een aangepaste versie van de W16 enduro-motor. Het maximum vermogen bedraagt 34 pk, als topsnelheid wordt 160 km/u. opgegeven. De machine is met 219.900 frank prettig geprijsd.MOTORRIJDEN IN VLAANDEREN Goed voor 2000 kilometer motorplezier.LAVERDA 650 SPORTNa een eerste mislukte poging om het Italiaanse merk Laverda nieuw leven in te blazen, moet het deze keer wel lukken. Met een sportieve tweecilinder van 650 cc.Tijdens de voorbije motorsalon pakte Laverda uit met de 650 Sport, een fraai ogende semi-racer voor gebruik op de weg. Achter de gestroomlijnde kuip gaat een 688 cc-motor schuil met brandstofinjektie, een in de motorwereld vrij zelden toegepast systeem. De injektie-unit is opgeborgen onder een "valse" benzinetank ; de echte tank zit namelijk onder het zadel. Hierdoor heeft de motor een laag zwaartepunt, wat de handelbaarheid ten goede komt. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van een 900 cc.De 650 moet de basis leggen voor de come-back van Laverda. In de jaren zeventig was dit Italiaanse merk biezonder populair ; het had naam gemaakt door deelname aan lange-afstandsraces. In die periode kwam de fabriek eerst met een tweecilinder van 750 cc en later met een driecilinder van 1000 cc. Er is zelfs een V6 ontworpen, die echter nooit in produktie werd genomen.In de jaren tachtig ging het bergafwaarts. Laverda was een familie-onderneming, die behalve motorfietsen ook traktoren produceerde en een metaalgieterij had. De motorenafdeling werd geleid door Massimiliano Laverda, die in 1978 ernstig ziek werd ; zijn broer Pierro, die de zaken overnam, had echter niet dezelfde passie voor tweewielers.De traktorenafdeling was inmiddels overgenomen door Fiat, en ook de gieterij was van de hand gedaan. Het voorlopige einde van Laverda kwam in 1985 : de fabriek was zo goed als failliet. Het was wachten op een nieuwe geldschieter.Die kwam in 1990. De industrieel Zanini zag wel wat in het merk, liet een 650 cc ontwerpen en trok daarmee door heel Europa om te kijken of de importeurs interesse hadden. In 1992 werden de eerste eksemplaren geleverd. De winst ging echter niet in de produktie van motorfietsen, maar werd gebruikt om elders in de holding financiële gaten te dichten. Zodat Laverda opnieuw van het toneel verdween.Tot de textielindustrieel en motorfanaat Tognon vorig jaar Laverda overnam en doorging met de produktie van de 650 cc. Inmiddels zijn er 500 bestellingen, waarvan 70 uit België. Een eerste serie van 250 motoren is al geleverd ; tien daarvan kwamen in ons land terecht.De prijs van de Laverda 650 Sport bedraagt 389.700 frank, wat vergelijkbaar is met andere motoren uit de super-sportklasse. In de loop van dit jaar moet er ook een F1-model komen, waarin materiaal uit de racerij is verwerkt. De prijs van die motor zal rond de 420.000 frank liggen.AD VAN POPPELLAVERDA 650 SPORT Een fraai ogende semi-racer die het merk weer tot leven moetbrengen.