TERZIJDE
...

TERZIJDETijdens de autosalon van Genève wordt een Mercedes-Benz "à la carte" voorgesteld. De Vario Research Car (VRC), waarvan niet geweten is of hij ooit geproduceerd zal worden, is gebaseerd op een marktonderzoek waaruit blijkt dat de auto in de toekomst een steeds grotere rol zal spelen bij de vrijetijdsplanning.De Mercedes VRC zit niet in het segment van de zogenaamde micro-cars, maar behoort qua grootte tot de C-klasse. Dankzij het gebruik van koolstofvezel en aluminium zijn de komponenten uiterst licht.De VRC is een concept car met een variabele carrosserie, die in een handomdraai omvormbaar is van berline tot kabriolet of van combi tot pick-up. Het gaat hier dus eigenlijk om "vier auto's in één". Van 1986 tot 1990 heeft Nissan in de VS een gelijkaardige auto aangeboden : de Pulsar Exa NX, die beschikte over drie verwisselbare koetswerken (coupé, targa en combi).De nieuwe 100-reeks van Rover wordt gekenmerkt door een hertekend koetswerk met talloze estetische nieuwigheden. De wagen is verkrijgbaar in verschillende driedeurs modellen, aangedreven door K-motoren met een cilinderinhoud van 1,1 en 1,4 liter. Er is ook een nieuwe dieselmotor van 1,5 liter beschikbaar, met een verbruik van 4,1 liter bij 90 km/u en 5,6 liter in stadsverkeer. In de komende lente wordt de nieuwe 100 Cabriolet gelanceerd. De prijzen van de 100-reeks liggen tussen 345.000 en 591.650 frank.Op de autosalon van Genève wordt de MG-legende nieuw leven ingeblazen met de wereldpremière van de MGF, precies 70 jaar na de lancering van de eerste MG. De nieuwkomer, met aandrijving op de achterwielen, zal verkrijgbaar zijn in twee versies : de 1.8i (120 Din pk) en de 1.8i VVC (145 Din pk). De 1.8i komt in het najaar op de Belgische markt, de 1.8i VVC begin 1996.De MGF wordt aangedreven door een nieuwe generatie K-motoren van Rover. De 1.8i haalt een top van 193 km/u en trekt op van 0 tot 100 in 9,2 sekonden. Het interieur is een smaakvolle kombinatie van moderne en traditionele elementen ; het dashboard omvat crèmekleurige wijzerplaten die de traditionele MG-sfeer oproepen. Rijgedrag en prestaties beantwoorden aan de hoge verwachtingen van de hedendaagse sportieve automobilist.FIAT BARCHETTAEertijds was Fiat bekend om zijn rasechte tweezits sportwagens. Met de Barchetta wordt opnieuw aangeknoopt bij een oude traditie.Door een agressieve modellenpolitiek wil Fiat aanwezig zijn in alle marktsegmenten. Een voorbeeld van die nieuwe aanpak is de lancering van de Barchetta, die vanaf mei in België verkrijgbaar is. Aan boord van deze sportwagen kan men voluit genieten van het autorijden ; dat is een pluspunt in het hedendaagse autolandschap waar vermogen, koppel en komfort de toonaangevende criteria zijn.De Barchetta moet het opnemen tegen de Mazda MX-5, en dat zou een zware dobber kunnen worden. De Fiat heeft weliswaar talrijke kwaliteiten, maar de Mazda geniet al jarenlang een uitstekende reputatie. Onlangs nog werden twee nieuwe goedkopere modellen van de MX-5 gelanceerd.Rijplezier gaat in de Barchetta samen met uitstekende en zeer sportieve prestaties ; komfort komt op de tweede plaats. Deze nieuwe sportmachine is veeleer een elegante en prettige vrijetijdswagen dan een auto voor dagelijks gebruik. Dankzij het zeer rigide koetswerk is het echter een stevige sportwagen voor alle seizoenen.Bij Fiat zijn aangepaste koffers te koop die precies passen in de kleine bagageruimte van de roadster. Bovendien kan op het kofferdeksel een verchroomde bagagedrager gemonteerd worden, zoals dat vroeger gebeurde bij de Britse two-seaters.Het lage, gestroomlijnde koetswerk geeft de Fiat Barchetta een kompakt uitzicht ; hij vertoont de stijlkenmerken van de grote klassieke spiders, te beginnen bij de Ferrari 166S uit 1948. De naam "Barchetta" stamt uit de jaren twintig, toen de Fiat 509 SM door de vorm van zijn (houten) koetswerk aan een bootje deed denken.De Barchetta oogt zeer aantrekkelijk en eigenzinnig door de originele gebogen lijnen van het koetswerk, die beweging en dynamisme suggereren zonder de typische agressiviteit van bepaalde hedendaagse sportwagens. Het interieur neemt die gebogen lijnen over en versterkt aldus het kontakt met de omgeving, de weg en het landschap.De twee stoelen bieden een komfortabele zit ; de ophanging is sportief en doeltreffend. Het uitzicht rondom is optimaal, zelfs met gesloten kap. Het instrumentenbord ziet er sober uit, met in het midden een grote toerenteller die het sportieve karakter van de auto benadrukt.De Barchetta heeft een goed weggedrag en vraagt als het ware om een pittige rijstijl. De wegligging in de bochten is uitstekend en de motor beschikt over meer dan voldoende vermogen. De soepel schakelende versnellingsbak (niet altijd evident bij Fiat) heeft korte, sportieve verhoudingen. Het samengaan van al deze eigenschappen maakt van de Barchetta een rasechte sportwagen met een hedendaagse uitstraling.PATRICK OP DE BEECKFIAT BARCHETTA Een stevige sportwagen met de stijlkenmerken van de grote klassieke spiders.