AKSENTEN. AUTO

TERZIJDE

De Renault Laguna krijgt er een versie bij, aangedreven door een totaal nieuwe tweeliter viercilinder met 16 kleppen. De Laguna 2.0 S is verkrijgbaar in twee uitvoeringen : een sportieve en één die meer op het komfort is afgestemd. De nieuwe krachtbron is het resultaat van een nauwe technische samenwerking tussen Renault en Volvo. De viercilinder is afgeleid van de vijf- en zescilinders die momenteel gebruikt worden in de Volvo’s 850 en 960.

De nieuwe Laguna 2.0 S ontwikkelt een maximum vermogen van 140 Din pk, waarmee hij zowat halfweg zit tussen de 2.0 van 115 Din pk en de 3.0 V6 van 170 Din pk. De bestaande vijfversnellingsbak JC5 van Renault werd aangepast aan de nieuwe motor, met een kortere spreiding van de verhoudingen. De ophanging, de remmen en de wielen zijn dezelfde als bij de duurdere Laguna V6.

In 1994 gaven de verkoopcijfers van de meeste Japanse merken in Europa een duidelijke daling te zien, en voorlopig wijst niets op een kentering in 1995. Vorig jaar mochten de Japanse konstrukteurs 993.000 auto’s invoeren in de Europese Unie ; daarvan raakten er slechts 818.000 verkocht.

Door een nieuwe overeenkomst tussen de EU en Japan werd voor dit jaar een import toegestaan van 1.105.000 voertuigen. Als de Japanse autoverkoop in Europa niet drastisch verbetert, dreigen er daarvan nog een pak meer onverkocht te blijven staan…

In de maand juni verschijnt de nieuwe BMW 323i op de markt. Voor BMW-kenners zal het een raadsel blijven waarom de nieuwe BMW met deze typebenaming werd opgezadeld. De laatste twee cijfers van de typebenaming verwijzen bij BMW steeds naar de cilinderinhoud. De 323i wordt echter niet aangedreven door een motor van 2,3 liter, maar door een zescilinder met een cilinderinhoud van 2494 cc.

Met zijn vermogen van 170 Din pk vult de 323i de leemte op tussen de 320i (150 Din pk) en de 328i (193 Din pk). De 323i haalt een topsnelheid van 227 km/u en laat een gemiddeld verbruik optekenen van 8,3 liter per 100 km.

De Opel Astra 1995 werd ontworpen om veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker te rijden. Daarvoor werden twee volledig nieuwe krachtbronnen ontwikkeld (een diesel en een benzinemotor), die nu reeds voldoen aan de Europese emissienormen voor 1996 en respektievelijk 5,9 en 6,9 liter brandstof verbruiken. De vernieuwde Astra heeft een opgefrist koetswerkdesign en een hoger uitrustingsniveau, en biedt voortaan ook een grote airbag voor de chauffeur (standaard) en voor de passagier vooraan (in optie).

OPEL ASTRA GSI Veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker in 1995.

CHRYSLER STRATUS

De Chrysler Stratus is een komfortabele Amerikaan met Europese kwaliteiten, een volledige standaarduitrusting en een interessant prijskaartje.

De meest opvallende eigenschap van de Chrysler Stratus is het rijgedrag, dat voor een Amerikaanse wagen ronduit Europees aandoet. Dankzij het nieuwe stuurmekanisme en de massieve stabilizatorstangen rijdt deze auto zoals de Opel Omega of de Ford Scorpio, die behoren tot hetzelfde marktsegment. De rechtuit-stabiliteit en het ontbreken van rolneigingen in snel genomen bochten kunnen voorbeeldig genoemd worden. Chrysler is er eveneens in geslaagd het geluidsniveau in het interieur tot een minimum te beperken.

Zowel de twee versies met een handgeschakelde versnellingsbak als de uitvoering met een automatische gangwissel maken snedige acceleraties mogelijk. Buiten de stad zet de Stratus flinke prestaties neer, met hoge gemiddelde snelheden, terwijl hij zich in stadsverkeer zeer soepel laat besturen.

In de Chrysler-gamma hoort de Stratus thuis tussen de kompakte Neon en de grotere en duurdere Vision. Door het geringe prijsverschil tussen de duurste Neon en de instapversie van de Stratus-reeks wordt de keuze in het aanbod van Chrysler-personenwagens niet makkelijker.

De tweede opvallende eigenschap van de Stratus is de komplete standaarduitrusting, die beschikbaar is vanaf de instapversie (LE). Wat heel wat duurdere Europese en Japanse auto’s in optie aanbieden, behoort bij de Stratus tot de standaarduitrusting. Een paar voorbeelden : twee grote airbags, ABS, airconditioning, cruise control, audio-installatie, in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel, elektrisch bediende ruiten en buitenspiegels. De LE heeft slechts één optie : metaalkleur (10.250 fr.). In de iets duurdere LX is ook lederen binnenbekleding mogelijk (58.000 fr.).

De nieuwe berline van Chrysler is beschikbaar in drie uitvoeringen, met twee verschillende motoren. De Stratus LE (825.000 fr., BTW inbegrepen) en de LX worden aangedreven door een tweeliter viercilinder met 16 kleppen en een vermogen van 131 Din pk. De topversie is uitgerust met een krachtige en geluidsarme V6-motor van 2,5 liter die 161 Din pk levert.

De Stratus biedt ruim plaats aan vijf personen. De ergonomisch gevormde stoelen vooraan kunnen prima aangepast worden aan de lichaamsafmetingen, en ook de achterbank is zeer komfortabel. Twee negatieve punten : de zijruiten achteraan zouden iets verder open moeten kunnen, en de koffer is wat klein in vergelijking met de buitenafmetingen en het interieur.

PATRICK OP DE BEECK

CHRYSLER STRATUS Een luxueuze Amerikaanse berline met een op-en-top Europees rijgedrag.

TECHNISCHE FICHE

Motor : zes cilinders in V met vier kleppen per cilinder.

Cilinderinhoud : 2497 cc.

Maximum vermogen : 161 Din pk bij 5950 toeren.

Maximum koppel : 214 Nm bij 4400 toeren.

Aandrijving : op de voorwielen, via viertrapsautomaat.

Topsnelheid : 210 km/u.

Remmen : schijven op de vier wielen ; ABS standaard.

Gemiddeld verbruik : 10,2 liter per 100 km.

Prijs : 999.500 frank, BTW inbegrepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content